Jag har en DecoMax fuktmätare med två metal pinnar. Med den vill jag mäta fukthalten i veden, men är så en meter bra kalibrerad egentligen? Jag fick så mycket olika resultat.

Ved som känner och "låter" (ljud) torr o fin mäter tex 15% på klyvad sida, men mäter jag tex 5 cm till höger eller vänster då mäter det tex 24%. Men med så en meter kan man endast mäta ett par mm djupt.

Frågan är ju hur tillförlitlig är det att mäta veden med en fuktmätare? Eftersom som sagt man kan inte mäta djupt och fukthalten varierar på olika platser på en vedbit..

Vad är bästa sättet att avgöra vedens fukthalt av en bit för att veta om man kan elda den?

Jo det finns dom som väger en bit och stoppa det i ugnen att torka i väga igen men det går ju inte för mig.
 
Är det så himla noga?
Jag brukar slå två vedklabbar mot varandra o gå på ljudet.
Har funkat bra för mig.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Är det så himla noga?
Jag brukar slå två vedklabbar mot varandra o gå på ljudet.
Har funkat bra för mig.
Jag vet knappt mycket om vedeldning än eftersom jag eldade inte med ved innan. Men sotaren sa att veden måste vara mindre än 20% fukt. Vedbitar med tex 25% fukt låter detsamma som kanon torr ved men ändå är 25% för högt angående sotbildning osv så jag tänkte bara vara lite på säkra sidan....
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Aldrig fel att vara säker.
 
  • Gilla
ArnWie
  • Laddar…
När är veden kluven och har den torkat nåt? Är den kluven året före så är den ju garanterat torr. Är den kluven i våras och har torkat i sommar så är den troligtvis torr nog. är den kluven för en vecka sen så är den för fuktig.
Det ska dock poängteras att det brinner ju ändå om än inte optimalt.
 
Det beror ju på hur den förvarats också.
Sedan beror förbränningen även mycket på pannan och dess inställningar.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Jo det såklart men är man okunnig om ved är det en bra början att veta det iallafall.
 
SMZ
M Matheus11 skrev:
Jag vet knappt mycket om vedeldning än eftersom jag eldade inte med ved innan. Men sotaren sa att veden måste vara mindre än 20% fukt. Vedbitar med tex 25% fukt låter detsamma som kanon torr ved men ändå är 25% för högt angående sotbildning osv så jag tänkte bara vara lite på säkra sidan....
Svar: Nej fuktig ved låter inte likadant som torr ved. Du har en högre klang i torr ved.
 
Kan jag blåsa igenom den är den tillräckligt torr för mig.
 
SMZ SMZ skrev:
Svar: Nej fuktig ved låter inte likadant som torr ved. Du har en högre klang i torr ved.
Hör du skillnaden mellan 5 procent då?
 
Tombrittberg
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur den förvarats också.
Sedan beror förbränningen även mycket på pannan och dess inställningar.
Inte så dumt att ha veden inne nån dag innan eldning.
 
När jag mäter fukthalt i ved så brukar jag klyva ett vedträ och sedan mäta på den nyklyvda sidan ganska mitt i. Man ska ju mäta längs med ådringen.

Jag har också en fuktmätare med 2 små piggar som mäter. Jag antar att resultatet är lite ditåt när man mäter med en sådan mätare.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
SMZ
M Matheus11 skrev:
Hör du skillnaden mellan 5 procent då?
om det är 14% eller 9% så spelar det ingen roll. Oavsett vilket så är det torrt nog för att elda. Torr ved är ingen raketforskning :cool:
 
väg ett vedträ (Råvikt) sedan in i ugn 105 grader i 24 timmar, väg igen så får du torrvikt. Ta råvikt minus torrvikt (om vedträt väger 1kg så blir det 1000gr-torrvikt 800gr=200gr Torrhalt, dela det på råvikten 1000gr=0,2x100=20%) är det björkved så blir energiinnehållet ca 4kwh/kg.
(A-B)/Ax100=FH%
Detta är hur vi mäter brännvärde i brännbara sortiment på värmeverk.exempelvis i flis som inte duger till pappersmassa eller rena barklass osv.
Mäter man med fuktmätare så mäter man i ytan på vedträt där det är mer torrt än i vedträt som helhet. Man kan klyva ett torrt vedträ och mäta med fuktmätare i mitten så får man ett för vedträt mer representativt resultat. ( eller sektionsmät och dela på antalet sektioner) Ha så skoj och fråga frugan innan ni slänger in ved i ugnen i 24 timmar. De gjorde inte jag.
 
  • Gilla
LarsEriksson42 och 1 till
  • Laddar…
Prova torkmetoden med att köra en vedbit i micron tills den blir torr, funkar rätt bra. Ta ut och väg efter några minuters mellanrum och när viktminskningen stannat av så är den torr då kan man räkna ut fh%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.