Hur gör man enklast om man ska mäta lutningen på hela tomten?
 
sikta vågrätheten med ett snöre och mäta höjden med en tumstock. Eller liknande tingestar. Alternativt kan man köra en teodolit eller ett avvägningsinstrument om man är bevandrad i den konsten.... Eller en laser om man nu har en sådan..... och en tumstock
 
Slangvattenpasset är inte dumt det heller och trevligt billigt i inköp. Sen får man kombinera det med tumstock/måtband för att få höjden
 
Ja, jag har funderat med det där med snöre och tumstock. Men jag tror att nivåskillnaden kommer att vara mer än 2 meter... Kommer att se väldigt festligt ut när jag står där på en 3 meters stege och håller upp en tumstock... :p

Ja just det, laserpass har vi, men räcker den så långt, över hela tomten, ok den är på ca 1700 kvadrat men ändå... Måste kolla upp detta, men man måste ju ändock ha något att skjuta mot...

teodolit har jag aldrig hört talas om...vad är det?

Läste här på forumet att man kan leja Lantmäteriet och få uppmätt höjdkurvor? Är det vad vi pratar om eller något annat?

Kanske måste göra ett försök själv....he
 
Då får du helt enkelt ta det bit för bit. Dvs du "snörar" en sträcka tills det börjar bli högt. Klappa ned en käpp där och markera en ny trevlig höjd på käppen.

Skriv nu upp skillanden mellan "snöre-in" och "snöre-ut". Sen är det ju bara fortsätta mät-tåget från snöre ut nivån. Upprepas med flera käppar vid behov
 
Jag gjorde en mätning för ett tag sen.

Min metod var att bestämma en Z0 punkt att mäta relativt...
Sedan mätte jag upp ett rutmönster med 2x2m rutor och satte markeringar i marken. Mätte dessa med ett vanligt 50m måttband och betraktade felmätningen p.g.a. lutningen som försummbar i detta fallet.

När jag hade en markering i alla noder, satte jag laservattenpass i hörnpunkten och loda ner med en bräda utrustad med en skala, i varje punkt. Sedan "skiktade" jag över hela tomten på det viset. Ägnade 2 "hela" dagar åt det på en tomt på 1100kvm.

Ett tips är att lägga upp en noga strategi i hur du ska notera mätdatan, för att ha ordning på vad som är absolutvärde och relativa värden osv, när du sätter dig att analysera sedan.
 
Det finns ju en annan variant också om man bara vill veta höjdskillnaden faktiskt.

Ser man det hela som en stående triangel så blir ju måttet mellan mätkäpparna hypotenusan och vinkeln kan vi få fram med hjälp av laserpasset och en gradskiva.

Lite trigometri och vi vet höjden ;)
 
Tack så mycket för hjälpen allihopa!
Nu ska här mätas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.