Har läst de trådar som finns i ämnet. Tycker dock inte beskrivningen av ”grop” och ”kulle” alltid är helt tydlig.
Bor i ett nybygge där jag konstaterat att väggen i det aktuella fallet ligger inom tolleransen på +-5mm. Jag har också konstaterat att lutningen på golvet är godkänd då jag mäter inne vid väggarna i alla hörn. Rummet är endast ca 4x4m.
Är dock lite osäker på om mätningen enligt bifogad bild räknas som buktighet. Vid mätningen med ett 1,8m långt vattenpass har det stöttats upp ca 8mm för att hamna i våg. Det rör sig egentligen inte om någon ”kulle” eller ”grop” utan golvet lutar i en rak linje med en högsta punkt vid väggen och en lägsta mot rummets mitt. Enl. reglerna får det ju bukta +-3mm. Ska jag tolka det som att mitt buktar +-4 då även om jag själv mer skulle vilja uttrycka det som att det lutar 8mm på de ca 2 metrarna?

Resultatet av att väggen lutar lite och golvet också ser man på springan mellan garderob och vägg.

Vattenpass används på ett lutande trägolv för att mäta eventuell buktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit garderob med ojämn springa mot lutande vägg i ett ljust rum, vilket indikerar golvlutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nå hundraprocentiga nybyggen finns nog inte ens. Möjligen de där husägaren bygger själv och lägger ner 3000ggr mer tid med vattenpass till allting är genomsnitts byggaren i snabbproducerade hus.
Garderoben pallas lämpligen upp i framkant så blir det nog okej ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.