Jag är nog inte den enda som odlar "namnsorter" av olika växter, där växterna i släktet är väldigt lika varandra, men där sorterna kan skilja rätt mycket på frukt och blomställningar. Eftersom man inte alltid vet/ser vad det är för sort genom att titta på växten tänkte jag höra vilka metoder som uppfattas som gångbara.

För oss som odlar perenner är det viktigt med hållbarhet. En tomtaplanta kan märkas upp med en bit maskeringstejp på krukan när den sås men för en perenn är kraven högre. En vän till mig stansar bokstäver med bokstavsstans i gamla uppklippta aluminiumburkar, som läses från burkens "klara" insida. Fördelen med dessa är att de väger lite, helt väderbeständiga och går att hänga i växten.

Nu har jag "missat" att märka upp massa perenner jag planterat genom åren, men när en provisorisk altan med "träplattor" skulle rivas upp i en av sommarens projekt, såg jag en sönderbruten platta och funderade på "vad kan man ha det där till"? Ofta är ju exotiska träslag, Akacia i det här fallet, väldigt vackra när de patineras av väder och vind, så även dessa som legat ute i ett par år.

Resultatet blev över förväntan bra och nu är jag mest irriterad över att jag inte minns vad jag planterat överallt fram tills nu:
Träskylt märkt 'CHINOOK' framför ett träd, bland stenar och gröna växter, handgjort växtetikettskoncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gjordes med en enkel lödkolv och inget riktigt "brännarverktyg", men det gick bra ändå att skriva en skylt tar nog ändå en kvart-tjugo minuter så man får inte ha bråttom, men det är grymt bekvämt med formatet "färdigt" i de små pinnarna. Jag kommer INTE slänga plattorna, de hamnar i "bra å ha-högen" på tomten för fler lär gå åt:

En handgjord träskylt märkt med "CENTENNIAL" som sitter på en trädstam över gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En viss charm ligger ju såklart i att inte alla som besöker oss kommer förstå varför och vad det är jag skrivit på skyltarna, men precis som ett personligt t-shirttryck, kan dessa gott få göra ett "udda" inslag i trädgården.

Slutligen, intresserad av skörd? Javisst kan jag bistå, men det kommer nog att dröja ett par år innan det blir några mängder och då vet vi om plantorna klarat vintern också. Enda motprestationen är att jag får smaka en flaska eller två. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.