Om man nu inte vill hyra en kran... finns det några generalknep för att få färdigtillverkade takstolar till ett garage på plats om man är ett par man?
(Handlar alltså att få upp dom i läge, inte vilka knäckavstyvningar och strävor som sen behövs)

Förutsättningar:
- Spännvidd 6 m
- Höjd 1,70
- Vikt 62 kg st
- Garagevägg upplagshöjd 2,2 m
- Åtkomligt från tre håll utifrån och hela ytan innifrån
 
Man brukar få upp dom upp och ned hängandes på hammarbandet sedan brukar det vara enkelt att vända upp takstolen.

Protte
 
  • Gilla
HasseTeknik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
De där takstolarna får ni ganska lätt upp på två man.
Gör precis som prototypen skriver, lyft in en och häng den upp och ner på hammarbanden.
Sen vrider man upp den.

Det kan vara smart och underlättande att tillverka en "gaffel" eller vad det nu kan heta, typ en regel på ca 3-3,5 meters längd som har en gaffel i ena änden så att man ganska lätt kan hålla takstolen rakt upp underifrån medan den andra klättrar upp och mäter in och fäster takstolen.

Dessutom, förbered redan innan med att sätta t.ex. plåtvinklar på exakt rätt ställe för varje takstol.
Jag satt den på ena sidan, sen upp med takstolen, spika fast ett par spik och sen dit med vinkeln på andra sidan - klart.
Sen är det bara att mäta och rikta in högre upp och spika fast lite snett liggande läkt över flera takstolar, allteftersom, så allt håller sig på plats och håller måtten.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tackar för era svar (y)
Det var bekräftelse på lite vad jag klurat på utan att veta om det ens var görbart... att hänga dom upp-och-ner och sen vrida runt dom.
Förberedda plåtvinklar i rätt position låter också vettigt.
Så får det bli. Om några veckor är det dags hoppas jag.
 
Det knepiga blir väl dom sista.
Då är man framme vid en sidovägg och stolens höjd går inte att vrida runt längre. :thinking:
Den eller de sista måste trixas dit utifrån
 
De yttersta på varje sida kan du stödja med en regel på väggen som går upp över hammarbandet. Den sista du vänder upp är den näst yttersta. Du kommer få skjuta den lite i sidled om takstolshöjden är med än 120cm.
 
  • Gilla
mrDL
  • Laddar…
De sista "lagrar" man mot sidoväggen så man får upp alla. När alla är uppe flyttar man efter de som står mot väggen.

Protte
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.