Vi har massor av luft i vårt värmesystem och nu råder lite delade meningar hur vi bäst blir av med det hela. Tips mottages tacksamt!

Vi eldar med ved (Extunapanna) och har problem med att det kokar, vilket efter vad vi förstått kan bero på att det är luft i systemet. När det kokar kommer det in mer luft, eftersom vatten då rinner ur och vi fyller på. Sedan kokar det igen för att det är luft i systemet... Ond cirkel.

1) Standardförfarandet är att dra ur pumpen, vänta 30-60 minuter och sedan lufta nedifrån och upp. Mycket sällan får vi ur någon luft, eller väldigt lite, lik förbannat bubblar det som tusan i pannrummet när vi startar pannan och ska elda. Så frustrerande och väldigt konstigt! Så här föredrar maken att vi gör.

2) En variant, som de gav oss från Extuna, är att dra ur pumpen och fylla på vatten (utan att vänta någonting efter att pumpen dragits ur) tills det rinner ur skvallerröret och då låta det stå och strila i fem minuter samtidigt som vi luftar. Då ska luften liksom pressas framåt i systemet av trycket som blir när man fyller på. Det funkar enligt mig bättre än alternativ 1, men vi har ändå inte fått ur all luft. Så här föredrar ändå jag att vi gör, eftersom det visat sig mer effektivt.

Har ni ytterligare tips? Hur ska vi bli av med luften??? Jag såg i en tråd att man kan öka trycket till det element där luften sitter (nu har det varit samma i ett par veckors tid) genom att stänga termostaterna på övriga element. Det ska vi prova i morgon, för det har vi inte testat. Fler tips än det?
 
Det brukar ta ett par månader att få ur all gas om man fyllt systemet med "nytt" vatten, det är gaser löst i vattnet som kokar ur i pannan.
Se till att shunten är helt öppen när ni börjar elda första gången.
Det kan vara någon mindre lyckad rördragning som gör att det blir en luftficka vid pannan nånstans.
Jag har alltid luftat med pumpen igång under normal drift, utom första "storluftningen" vid driftsättning.
 
  • Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
J
V vetgirig_ skrev:
Vi eldar med ved (Extunapanna) och har problem med att det kokar,
Varför kokar det i pannan , antingen eldar ni för hårt eller om det är mot en tank så år kanske inte pumpen går som den ska ,
dåligt flöde i pannan , stryp ner på farten i eldningen och öka pumpens fart om möjligt
 
J jojo123 skrev:
Varför kokar det i pannan , antingen eldar ni för hårt eller om det är mot en tank så år kanske inte pumpen går som den ska, dåligt flöde i pannan , stryp ner på farten i eldningen och öka pumpens fart om möjligt
Vi vet inte varför det kokar. Det kan gå två timmar efter att pannan stängt ned, som det börjar koka. Det är som att glöden ligger och skapar eftervärme tills det börjar koka, men jag förstår inte hur det går till. Eftersom det kokat flera gånger så har vi börjat sluta elda redan när vattnet är 50-60 grader längst ner, för att ha marginal - ändå kokar det två timmar senare. Vi har pratat med Extuna och kommer ev behöva ta hit dem på felsökning. En anledning kan dock vara just luften.

Elda för hårt eller styra farten på elden vet jag inte ens hur man skulle kunna reglera. Vi lägger in ved och den brinner, liksom... jag kan ju inte påverka hur fort det brinner - eller hur menar du? I en Extunapanna brinner rökgaserna nedåt, om det spelar roll (de sugs ner under veden och förbränns under själva vedhögen, i en för ändamålet avsedd gång).
 
J
Om det kokar efter så är det cirkpumpen som stannar , den ska inte stanna så länge som det finns glöd som ger värme .
Har du en termostat som startar pumpen vid ca 70C som är lagom , när storbrasan är slut och glöd så orkar inte tempen att hållas på 70C då stannar pumpen , när glöden eftervärmer till 70C så ska pumpen starta oavsett fläkt eller inte .
Givaren för pumpen ska sitta på toppen av pannan
 
Är det en rökgastermostat som styr pumpen? Det låter definitivt som det är styrningen av pumpen som är grundfelet.
 
Du får lägga till en termostat parallellt som startar på 98 grader. Sitter på en del pannor.
 
J jojo123 skrev:
Om det kokar efter så är det cirkpumpen som stannar , den ska inte stanna så länge som det finns glöd som ger värme. Har du en termostat som startar pumpen vid ca 70C som är lagom , när storbrasan är slut och glöd så orkar inte tempen att hållas på 70C då stannar pumpen , när glöden eftervärmer till 70C så ska pumpen starta oavsett fläkt eller inte. Givaren för pumpen ska sitta på toppen av pannan
Vi har en rökgasfläkt på taket och den drar igång lite nu och då utan att vi gör något, så den styrs väl av värme, som du säger. Gissar jag. Egentligen kan jag ingenting om det här systemet, utan eldar bara och är nöjd så länge det funkar - så fort något krånglar så kör vi fast, då minns vi inget av det vi lärde oss när vi köpte pannan för 17 år sedan... Tusen mätare och hundra kranar... Givare för pump vet jag inte vad det är. :thinking:
 
D Daniel 109 skrev:
Är det en rökgastermostat som styr pumpen? Det låter definitivt som det är styrningen av pumpen som är grundfelet.
Som jag skrev i svaret till jojo123: egentligen kan jag ingenting om det här systemet, utan eldar bara och är nöjd så länge det funkar - så fort något krånglar så kör vi fast, då minns vi inget av det vi lärde oss när vi köpte pannan för 17 år sedan... Tusen mätare och hundra kranar...

Rökgastermostat? Den termostat vi har stänger av pannan när det är angivet antal grader i tuberna längst bak i pannan (heter möjligen rökgastuber). Huruvida det styr pumpen eller inte vet jag inte - ärligt talat trodde jag pumpen gick hela tiden? Eller vilken pump menar du?

Detta är en vetenskap! Blir nog att ringa Extuna ändå, om det fortsätter koka. Men grundfrågan gällde hur man mest effektivt luftar elementen... ;)
 
J
Ee rökgasfläkt på taket för att hålla draget på en viss nivå i pannan är väl OK , kan du kolla om även cirkpumpen stannar när fläkten stannar , det är nog där problemet med kok ligger , det blir ingen cirkulation i pannan , den blir överhettad då det finns
en massa värme i form av glödhärd kvar i pannan
Hos mig startar och stoppar crikpumpen lite då och då vid slutet av eldning , bara glöd kvar i pannan
 
  • Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
J
V vetgirig_ skrev:
gällde hur man mest effektivt luftar elementen.
Stäng av cirkpumpen
Höja trycket i systemet till 1,5 på mätaren och öppna den lilla skruven ( behövs en spec nyckel ) troligtvis på motsatt sida
om vredet/termostaten på elementet (sätt ett glas under vatten kommer )
Börja med det element som är närmast pannan
 
J jojo123 skrev:
/.../ kan du kolla om även cirkpumpen stannar när fläkten stannar , det är nog där problemet med kok ligger /.../
Det här ska jag se om jag kan kolla på något vis. Vet inte om det hörs eller syns eller vad...? :thinking:
 
J jojo123 skrev:
Stäng av cirkpumpen
Höja trycket i systemet till 1,5 på mätaren och öppna den lilla skruven ( behövs en spec nyckel ) troligtvis på motsatt sida
om vredet/termostaten på elementet (sätt ett glas under vatten kommer )
Börja med det element som är närmast pannan
Jag vet hur man gör i grunden, men tänkte om det finns ytterligare tips, som effektiviserar det hela? Typ öka trycket, som du säger. Hur gör man det? Jag tänker att man kan låta vatten stå och rinna in i systemet och/eller stänga termostaterna till andra element. Det förstnämnda tipsade Extuna om, det sistnämnda har jag läst om här i forumet. :)
 
J
V vetgirig_ skrev:
Vet inte om det hörs eller syns eller vad..
Sitter säker en litet vred på pumpen med 1 - 2 - 3 ställ den på 3 om det går , när du ändrar fart så ha örat intill så kan du kanske höra om den ändrar fart , annars fattigmans stetoskåp , en mejsel mot pumpen och skaftet mot örat då hör du med 100% om den ändrar fart
 
  • Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
J
V vetgirig_ skrev:
Typ öka trycket, som du säger. Hur gör man det? Jag tänker att man kan låta vatten stå och rinna in
En sak till behöver vi veta , har du öppet system ( ett kärl på vinden ) eller slutet ( ett kanske rött kärl i källaren ) en viss skillnad när det gäller trycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.