Fairlane
Hej,

Har precis flyttat till nytt hus och självklart finns det mycket att lära. Värmen är vattenburen på elpanna (än så länge) och det finns värme i samtliga element utom ett. Jag har satt termostaten på max, vridit ner till min och upp på max igen, men inget händer.

Jag tänkte försöka lyfta elementet som nästa steg, men det ser inte ut som jag är van vid. Så här ser det ut, den del som jag gissar är luftningsventilen.

Några tips?
 
  • Närbild på en vit elementtermostat inställd på max, potentiellt en luftningsventil, på ett vattenburet värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa lite på den fyrkantiga metallpinnen så kommer det luft/vatten ur ett hål i den vita plastgrejen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Bilder på vredet och hur det ser där rören kommer till elementet, har du termostatventiler, då brukar det vara en blank stor mutter mot elementet, lossa den och kolla en pigg om den sitter fast i innerläge
 
Tillverkaren har varit smart och gjort ett spår i den, så det funkar med en vanlig skruvmejsel.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Det ska också påpekas att den vita plasten kan du vrida på och få strålen att riktas åt nåt mer lämpligt håll (om den inte gör det)
 
  • Gilla
Osiv
  • Laddar…
Fairlane
Hej,
Jag är ledsen för att jag inte återkopplat. Anledningen är att jag endast har hunnit vara i huset max 7 timmar per dygn, vissa dygn bara 3-4 så då har jag sovit. Det har varit för mycket med det gamla huset, flytt, nytt jobb, sjuka barn och sjuk exsambo. Jag är tacksam för svaren och hoppas kunna återkomma med riktig information snart.
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Fairlane
Nu har jag luftar elementet. Det kom vatten direkt så ingen luft antar jag?! Lika kallt som innan.

Bifogar bild på rör och termostat.
 
  • Vit radiator med termostat, inga synliga luftbubblor efter luftning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar och en termostat under ett element mot en trägolv och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Hade du termostaten borta då ? det vatten som kommer kan komma från returen och inte tilloppet som är högst upp, var inte snål med att tappa ur vatten, se bara till att du har ca 1 bar i systemet efter varje luftning. När du luftar blir det varmare på det nedersta röret, då kommer det vatten från returen, låt det rinna lte mer med stor burk under, så du märker vilket rör som blir
varmt/ljummet
 
Fairlane
Ok, jag får ta lite mer. Termostaten vet jag inte hur jag lossar. Jag vågar inte ta i med risk att förstöra.
 
H
Fairlane Fairlane skrev:
Termostaten vet jag inte hur jag lossar.
Den stora blanka mutter direkt innanför det vita, lossa den helt och du får termostaten i handen, inget vatten kommer
Edit kolla piggen som sitter där om den är inne eller går att trycka in , ska fjädra ut sjäkv
 
  • Gilla
Nus73
  • Laddar…
Fairlane
Nu har jag äntligen fått lite tid igen att titta på elementet.

Ej relaterat till problemet med elementet:
===============================
Nya hus har alltid spännande överraskningar. Häromkvällen, när jag hade planerat att titta på elementet började lampor i huset blinka, TVn slå på och av sig i samma takt och vissa lampor fungerade ibland, ibland inte... Allt som strulade lokaliserade jag till säkring 14. Jag misstänkte att en fas försvunnit, så jag kollade på sakerna som låg på säkring 8, 11 och 17, men de fungerade. Kvällen gick åt till allehanda felsökande och till slut hittade jag skåpet med huvudsäkringarna och mycket riktigt hade en säkring gått. 25 A stod det på skåpet och några sådana hade jag inte hemma. Klockan 23.30 är det inte mycket som är öppet, men Cirkle-K kanske kunde ha tänkte jag och nu ville jag ha igång det då värmepumpen gick åp reducerad effekt och vattnet sjunkit från ~40 till ~30 grader. Cirkle-K hade bara säkringar på 10, 16 och 20 A, så jag gav upp för kvällen. Dagen efter köpte jag 25A säkringar, bara för att upptäcka att de inte passade. Tittade mer noggrant och det satt en blå bottenplatta till säkringarna... Gah, 20 A. Ner till affären och handla och sen fungerade det, men jag ville inte leka med elementet när vattnet var så svalt. Jag har iallafall lärt mig en del om elsystemet i huset. Märktavlor etc kan ge en ledtråd, men inte stämmer de helt.

Slut på utvikning
=============

Så nu lyckades jag plocka bort termostaten (det var ju enkelt). Piggen går att trycka in, dock inte med ett finger utan den är så pass trög att jag tryckte med en skiftnyckel. Den fjädrar tillbaks utan problem. Jag har provat flera gånger och den rör sig, om än aningen trög att trycka in, men det kanske är ok. Piggen rör sig kanske 2-3 mm, inte mer.

Jag har tappat ut cirka en liter ut systemet nu, utan att märka att det blir någon skillnad. Möjligen är ena röret lite varmare, men det är inte mycket. Kollar jag på värmepumpen så har trycket sjunkit från cirka 1,2 till 1,1, temperaturen ligger stadigt på 38 grader. Vattnet jag tappat ut är kallare än 38, hur kallt vet jag inte då jag inte har någon lämplig termometer.

Ska jag fortsätta att tappa ut vatten?
Är det rätt att piggen ska röra sig 2-3 mm och vara trög att trycka in?
 
Ja, piggen är trög att trycka in. Dock brukar spelet vara mer än 2-3mm.

Märkningen på proppskåpet är den maximala strömmen det är tillverkat för. Man måste kolla passedeln på respektive säkring för att veta hur stor den ska vara (eller på den gamla säkringen man byter ut).
 
H
Kan du ställa upp cirkpumpen på max stäng alla andra element då får du ett statiskt tryck på bara det elementet som kan knuffa ev . en bubbla vdarei. Det kan ta någon timma för det.
Fairlane Fairlane skrev:
Är det rätt att piggen ska röra sig 2-3 mm och vara trög att trycka in?
Piggen kan gå trögt in men ska ska gå ut av sig själv, då ska det vara helt öppet till elementet och ´kan du lyssna med en mejsel ( fattigmans stetoskåp lika farbror doktor ) mot ventilen samtidigt som du trycker på piggen ett par gånger. Då ska ett flödesljud ändra sig och då vet man att det flödar, många sätt att prova sig fram på och försöka med allt
 
Fairlane
Jag har nu stängt av alla andra element i huset. Jag vet inte hur jag justerar cirkulationspumpen tyvärr. Jag har dessutom golvvärme i badrummet på nedervåningen, så jag antar att jag helst skulle stänga av det också, men har ingen aning om hur man gör det heller.

Jag hör inget med skruvmejsel tyvärr. Låter det stå över natten och ser om något hänt.

Jag har en kamin också, så jag fryser nog inte ihjäl. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.