Hej,

Samtliga av våra element i huset ser ut på följande vis :

N0iY47V.jpg
3NfpaMc.jpg

Efter som hålet för luftning sitter på baksidan av elementet så kan man inte hålla till ett glas så de få gånger vi luftat har vi fått lägga en handduk på golvet. Detta är dock ingen hållbar lösning i längden.

Hur hade ni luftat dessa element? Och hur mycket vatten brukar man ta ut när man luftar? Min erfarenhet av dessa element är att luften inte kommer förrns efter ett bra tag.
 
Luften går upp så lossa något varv och håll ett papper eller en trasa vid hålet då kommer luft ut tills vatten kommer ut och direkt när vattnet kommer ut kan du stänga och det elementet bör vara luftat. Du ska inte behöva tappa ut något vatten. Sen bör du lufta alla element i huset. Sist kolla trycket i systemet om du behöver fylla på.
 
Problemet är att det där har jag redan gjort några gånger men kan aldrig tyckas få ut någon luft, trotts det hör vi ganska ofta hur det bubblar i systemet.

Sist jag gjorde detta så tömde jag också ut en del vatten(med handdukar) detta gjorde såklart att jag fick fylla på systemet en del. Men jag har som sagt fortfarande kvar luft i systemet och jag märker att vissa element värmer bättre än andra.
 
  • Gilla
Trailo
  • Laddar…
En tanke är att köpa en PVC slang med innerdimension på 5 mm och koppla den till en uppsamlare. Det mesta borde hamna i uppsamlaren kan man tycka.
 
Det gick utmärkt att köra med en bit PVC slang med inner dimension 5 mm. :)
 
Och stäng av cirkulationspump om det är svårt att lufta.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att cirkpumpen går över huvudtaget?? I dess gavel brukar det vara en stor spårskruv/lock. Lossa det så kan du känna med en liten mejsel om pumpaxeln snurrar. Om inte så kan du med en liten spårmejsel kolla så axeln inte kärvat fast. Om den funkar: Bryt pannan så cirkpumpen stannar. Det skall droppa vatten från axelhålet. Om inte, tryck lite på axeln. När vatten kommer sätt tillbaks skruvlocket. Du har nu luftat pumpen o kan gå vidare o lufta radiatorerna.

Du måste stänga av cirkpumpen en stund innan du luftar. Starta sen cirkpumpen o gör om proceduren igen. Se hur Håkan nedan gör.'
https://www.byggahus.se/varme/kalla...ail&utm_term=0_72ce5c138b-a78f34bad3-70599603

Radiatorerna blir givetvis inte varmare än den panntemp du har (ser ut som det är strax under 40°). Panntempen styrs av utetempen. Vill du ha högre temp så vrid den övre parallellförskjutningsratten medurs o se till att du har omkopplaren i ständig dagdrift (nu ser det ut som den står i ständig natt??)
 
Gammal tråd men lyfter den.
Jag har ett liknande problem.
I motsatt sida på andra sidan sitter en ventil där man luftar.
Den är dock lite deformerad och man får inte in nyckeln.
Luftningsnippeln på bilden är ju för reglerventilen.
Antar att luften kommer ut ur det lilla hålet.

Får man verkligen ut all luft den vägen eller blir det endast det som kommer ur inkommande rör?
Luften brukar ju lägga sig på motsatt sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.