Mikael_L
Denna anslutningsplint är väldigt vanlig i lysrörsarmaturer.
Elektrisk anslutning, terminalblock, kablar, numrerade hål, isolering, installationsarbete, säkerhetsrisk, ej professionellt utfört.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och hur man ansluter och lossar ledarna som matar armaturen är ju lätt, bara att trycka på "knappen".

Men vad är knepet för att lossa på andra sidan, de vita?
På bilden ser ni lite koppar som rest och bevis på mitt misslyckande.
 
Tryck in något smalt i det lilla hålet?

(Förlåt för att jag bara killgissar när du egentligen behöver hjälp av någon som kan...)

PS. Jag ser nu att det är 2 små hål. Ett i linje med knappen och ett ovanför de två där de vita ledarna går in...
 
Jag vet två sätt,
1: näbbtång, nyp, snurra det som är kvar dra samtidigt lätt utåt.
2: tryck med en liten pinne i hålet mitt för "tryckknappen" för matande ledning. Ev rikta trycket åt det hållet som ledaren sitter åt. Dra samtidigt lätt med en näbbtång i ledaren
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tryck in något smalt i det lilla hålet?

(Förlåt för att jag bara killgissar när du egentligen behöver hjälp av någon som kan...)

PS. Jag ser nu att det är 2 små hål. Ett i linje med knappen och ett ovanför de två där de vita ledarna går in...
tips Ta inte hålet närmast direkt ovanför ledarna.
Då kan verktyget fastna. Har själv provat det
 
Mikael_L
H HSP skrev:
2: tryck med en liten pinne i hålet mitt för "tryckknappen" för matande ledning.
Det finns ju 2st små hål att välja på, ett mitt på plinten, typ mellan de två sidorna man ansluter ledarna på, syns rätt på i min bild.
Dessa har jag fått för är till för att mäta i .

Sen finns det ett litet hål precis bredvid, "ovanför" där de interna ledarna är anslutna, så de två hålen för ledarna och detta bildar typ en triangel.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna anslutningsplint är väldigt vanlig i lysrörsarmaturer.

Och hur man ansluter och lossar ledarna som matar armaturen är ju lätt, bara att trycka på "knappen".

Men vad är knepet för att lossa på andra sidan, de vita?
På bilden ser ni lite koppar som rest och bevis på mitt misslyckande.
Jag har gjort samma misslyckande som du. Det slutade med att jag bytte ut plinten mot wago..
 
De hålen som du beskriver som är till för att mäta i är de hålen du ska peta i. De är fem sådana hål

De hål det är fyra av är till för att om man vill säkra plintens fastsättning i armaturen med skruv.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Något väldigt vasst då?

Jag försökte nämligen, tills det gick som det gick
 
Instrumentmejsel. Eller tunna spetsen på flukes spänningsprovare har fungerat för mig.
Det brukar dock vara lite pilligt. Gör man rätt så ska det inte behövas något högt tryck...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska plocka ner en armatur idag på toaletten, kan ta bild då.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag får ge mig på det igen, nästa gång jag är dit (troligen tisdag)
Ja, det är spetsarna med min Fluke T150 som jag försökte med.
Men jag fortsätter så, och tränar på rätta knycken då! :cool:
 
Elkoppling med skruvmejsel på marmorbänk, svart och blå kablar synliga. Installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick bet på detta i min armatur, konstaterade att det uppenbarligen finns olika varianter av dessa snabbplintar.
 
  • Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Elektriska komponenter; en bränd strömanslutning, sladdar och en vit plastkontaktbricka, på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Blå elkabel hänger från vit vägg, ansluten till en skadad strömuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ett blått kabel med en SATA-strömkontakt på en marmoryta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.