Hej.
Jag har stött på ett problem.
Lyckas inte lossa på kablarna som går in till denna elko-dosa.
Är det någon vänlig själ som vet hur jag ska göra utan att förstöra uttaget?
 
  • Öppen eluttagdosa med exponerade anslutningar och eltillförselkablar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att vägguttaget redan är förstört.

Sitter kablarna på de övre eller undre plintarna?
 
Resistor Resistor skrev:
Jag skulle säga att vägguttaget redan är förstört.

Sitter kablarna på de övre eller undre plintarna?
På de övre. Dom utan skruvar. Skulle behöva ta bort skåpet som uttaget sitter igenom nämligen. Min tanke var att ta bort kablarna och sen montera fast allt igen och invänta elektriker som får koppla bort alla kablar osv.
 
Du skulle kunna stänga av elen, klippa kablarna, isolera de med förslagsvis wago 221 och sen skruva fast ett doslock på dosan.

Uttaget hade jag inte använt.
 
Det har ju suttit skruvar som håller kablarna och jag undrar hur uttaget blivit som det blivit.. Det är alltid svårt att ge råd speciellt som det verkar som du inte riktigt vet vad du håller på med (ursäkta svenskan)

Jag som vet lite vad jag håller på med hade 1. stängt av strömmen i hela huset.. Mätt med en multimeter att det inte finns någon ström kvar... 2 klipp kablarna med en avbitare nära uttaget. 3. Skalat kablarna och sedan 4 satt dit tillfälliga kopplingsklämmor typ waco. 5 sätt på strömmen.

Gör det med försiktighet och vet känner du dig osäker så gör det inte.. Låt elektriker i så fall göra det.
 
Resistor Resistor skrev:
Du skulle kunna stänga av elen, klippa kablarna, isolera de med förslagsvis wago 221 och sen skruva fast ett doslock på dosan.

Uttaget hade jag inte använt.
Det får nog bli så då.
Av ren nyfikenhet...
Vad är det som gör att du säger att det är trasigt?
 
Z Zeezoo81 skrev:
Det får nog bli så då.
Av ren nyfikenhet...
Vad är det som gör att du säger att det är trasigt?
Jag löste det. Skåpet borta. Säkringen bortkopplad och invåntar nu elektriker som får plocka borta resten
 
  • Eluttag på vägg utan skåp, redo för elektriker att ta bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars trycker man in flärpen som skymtar på framsidan.

Närbild på uttagets insida med synlig flärp markerad med blått för att visa hur man kan frigöra trådarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan ser ut (ska se ut) så här:

Närbild på en eluttags fjädermekanism markerad med blått, omgiven av kablar och kontakter.

Ditt uttag verkar dock vara av en äldre modell, men det ska finnas ett sätta att lätta på fjädern som håller trådarna.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Annars trycker man in flärpen som skymtar på framsidan.

[bild]

Baksidan ser ut (ska se ut) så här:

[bild]

Ditt uttag verkar dock vara av en äldre modell, men det ska finnas ett sätta att lätta på fjädern som håller trådarna.
Tack. Låter det bli ett jobb för elektrikern
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.