Gjorde ett försök till att lossa på fronten till vår torktumlare Cylinda Modell TK 40 [TD 40] (9205228). Fick loss det mesta men upptäckte att frontplåten verkar sitta skruvad inifrån i ovankant (markerat med de blåa cirklarna på bilden). Någon som har tips på hur man får loss fronten?
Behöver byta ut lampsockeln (röd cirkel nr 305) som sitter kopplad innanför frontplåten. Går givetvis att göra en "sneaklösning" men vore skönt att bara plugga in kablarna.


tk40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Fronten finns det aldrig behov för att bryta loss
Allt görs bakifrån.
Men vad har hänt med lampsocklen?
Aldrig varit med om att den behöver bytas.

Ta loss bakplåten och lyft ur trumman
Lossa skruvarna till den vita plasten 301 kolla om utrymmet mellan front o plast räcker annars får du ta bort motorn och främre fläkthjul för att få ur plastbiten
Passa på att rengöra tumlaren invändigt och kolla lagren på hjulen 309
Kolla remspännaren och remmen samt lagret i den bakre skölden
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Tjena Electroluxaren :)

Du verkar ha lite koll och jag har ett problem som inte Cylinda kunde hjälpa mig med, Det handlar om låshaken till min Cylinda FTI 816 TITANIUM [WM 60.3] (9203223) Cylinda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reservdelen var inga problem att hitta på deras hemsida, men svar på hur man kan byta den var det ingen som kunde svara på trots att den är av plast och sitter på 46 av deras produkter.
Har du en aning om hur man lättast byter denna del?

Mvh Patrik
 
A
Jag har aldrig bytt på torktumlaren men på tvätten är det bara att lätta lite på plasten och skjut in haken på plats.
Här ser det ut som om du behöver dela luckan nästan helt
Den är bara i hoptryckt ev sitter skruvarna vid gångjärnet igenom båda plasthalvorna annars är det starka naglar som gäller
 
electroluxaren skrev:
Fronten finns det aldrig behov för att bryta loss
Allt görs bakifrån.
Men vad har hänt med lampsocklen?
Aldrig varit med om att den behöver bytas.
Tack för guiden!

Det som hände var att när maskinen var typ två år lossnade skyddshuven runt lampan och den gick inte att få tillbaka. Allt frid och fröjd fram till nu, fyra år senare. Fick lite bråttom att bli av med tvätt som legat framme i vardagsrummet och då åkte den tillbaka in i tumlaren. Tyvärr låg tvätten då emot lampan och givetvis blev det en viss värmeutveckling så lampsockeln smälte. Därav behövs den byttas eller kopplas ur... :screwy:
 
Hej Robert 75! Var hittade du sprängskissen på torktumlaren?
 
Jag har också problem med min TK40. Det är brytaren som trycks in när man stänger luckan som inte verkar fungera ordentligt så maskinen går någon minut, stannar, så får man starta igen. Kommer man åt den bakifrån också?
 
A
Ja det är enda vägen
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
U UlfWik skrev:
Hej Robert 75! Var hittade du sprängskissen på torktumlaren?
Reservdelar till Cylindas produkter
Sök på modell eller artikelnummer i fritextfälten för äldre modeller.
 
electroluxaren skrev:
Fronten finns det aldrig behov för att bryta loss
Allt görs bakifrån.
Men vad har hänt med lampsocklen?
Aldrig varit med om att den behöver bytas.

Ta loss bakplåten och lyft ur trumman
Lossa skruvarna till den vita plasten 301 kolla om utrymmet mellan front o plast räcker annars får du ta bort motorn och främre fläkthjul för att få ur plastbiten
Passa på att rengöra tumlaren invändigt och kolla lagren på hjulen 309
Kolla remspännaren och remmen samt lagret i den bakre skölden
Hej
Har problem Cylinda TK 40 torktumlare med att drivremmen gått av Vilka skruvar ska lossas?
 
A
G Grodnacke skrev:
Hej
Har problem Cylinda TK 40 torktumlare med att drivremmen gått av Vilka skruvar ska lossas?
alla du ser på baksidan inkl de som håller locket, de är olika så märk upp dem om du skall få tillbaka det rätt.
 
  • Gilla
Fred Rick
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
alla du ser på baksidan inkl de som håller locket, de är olika så märk upp dem om du skall få tillbaka det rätt.
Tack. Hittade en annan länk från dej som var kanon. Gott nytt år
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
G Grodnacke skrev:
Tack. Hittade en annan länk från dej som var kanon. Gott nytt år
Lite remslitage, på motorn?Spännhjul rullar dock lätt
Något jag missat?
 
  • Innertaket av en tvättmaskin, synliga delar, trummans drivremmar, komponenter, kablar, inget skal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
G Grodnacke skrev:
Lite remslitage, på motorn?Spännhjul rullar dock lätt
Något jag missat?
Spännande armen går lätt?
 
electroluxaren skrev:
Spännande armen går lätt?
Ja. Allt verkar okej. Det var mycket ludd mellan trumman fläns och bakre kant som jag tagit bort. Kan ha påverkat.
Eller bara att remmen är gammal. Får provköra imorgon och se hur den går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.