Någon som vet hur man lossar en låda från skrivbordshurts Effektiv (se foto) från Ikea? Har varit i kontakt med Ikeas kundtjänst. De hade inget dokumenterat, men butikspersonalen som kundtjänst pratade med trodde att man skulle dra ut lådan och lyfta. Tyvärr funkar inte detta Och ja, jag tror att något som jag saknar har ramlat längst ned och som jag nu alltså inte kommer åt. Återstår endast yxan?

hurts-effektiv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
Storugglan skrev:
Någon som vet hur man lossar en låda från skrivbordshurts Effektiv (se foto) från Ikea? Har varit i kontakt med Ikeas kundtjänst. De hade inget dokumenterat, men butikspersonalen som kundtjänst pratade med trodde att man skulle dra ut lådan och lyfta. Tyvärr funkar inte detta Och ja, jag tror att något som jag saknar har ramlat längst ned och som jag nu alltså inte kommer åt. Återstår endast yxan?

[bild]


Lättare om du öppnar lådan och tar en bild på skenorna.

Kanske det finns 2 spärrar du måste trycka på/lyfta upp för att lissa skenorna?
 
Storugglan skrev:
Och ja, jag tror att något som jag saknar har ramlat längst ned och som jag nu alltså inte kommer åt. Återstår endast yxan?
Det är inte så att den är öppen i botten så du kan komma åt det "nedfallna" om du tippar hurtsen bakåt?

Går du helt bet så kan nog såväl tigersåg som kedjesåg vara ett alternativ till yxan. :D

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Det har du förstås rätt i! Nedan bilder på utdragen låda från sidan och underifrån. Det finns inga skenor på lådans sida, utan lådan löper på en metallpinne som ligger på lådans undersida.

hurts-effektiv-sidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hurts-effektiv-underifran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara plasthullingar i lådans botten som griper tag i skenan.
Kanske bända lite försiktigt med flat mejsel och samtidigt lyfta i lådan.
 
@Alfredo: Tack! Tyvärr ingen öppning botten. Känns som Fort Knox. Ja, enda fördelen i denna duell är kanske att jag är ensam om välja vapen :)
 
Jag har för mig att jag någon gång stött på hurtsar där man frigör lådorna med nyckeln. Alltså att den har ett olåst normalläge, ett låst läge och ett "lådfrigöringsläge". Mest vilda spekulationer från min sida men det skadar ju inte att kolla.
 
Hos mig (på jobbet) sitter det två plastflärpar i lådans underkant, ute vid hörnen. Hurtsen är 10 år gammal.
 
  • 2014-01-14 16.00.48.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för all hjälp! JOW fick mig i rätt riktning. Närmare undersökning visade att den rundning som jag trodde var en stålpinne visade sig vara en inkapslad skena (som därför inte syns från sidan). När jag skulle bända på undersidan (förmodade en form av spärr) upptäckte jag två muttrar på insidan av lådan som jag inte tidigare sett. Muttrarna frigör (som Alfredo tipsade om) lådan från skenan. Och - där bakom låg det jag sökte. Yxan får vila.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
En trisslott med en himla massa pengar?
 
JOW skrev:
En trisslott med en himla massa pengar?
Önskar att det hade varit så! Hade löst en del andra problem som inte ens en yxa biter på. Var tyvärr bara ett tillbehör till en av alla dessa elektroniska manicker man har i sitt stall. Man får vara glad för det lilla :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.