Hej,
vi har en Univac Compact 2 centraldammsugare i huset som fått lite problem. Jag gissar att det handlar om blecken till honan på ”hörlurskontakten”, alternativt kolen.

Det sitter några små stjärnskruv som jag gissar håller kåpan på plats, men de sitter som berget. Någon som har samma dammsugare som vet vad jag behöver göra för att komma åt motorn? Rädd att jag ska gröpa ur skruvhuvudet på skruvarna.

Så här ser dammsugaren ut (om man zoomar in ser man en av de små skruvarna i botten på den översta delen)

Svart cylindrisk behållare med handtag mot blå bakgrund, logotyp nere till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp det är rätt skruv, under den huven sitter motorn som suger nerifrån och blåser ut upptill, för att motorn ska få kylning. Och dom sitter som berg säger du, går inte att lossa med en mejsel. Har du en avbitare som är lite spetsig i käftarna, då kan du pressa den mot plåten och nypa den om huvudet, rakt framifrån, det gäller att pressa hårt och få ett bra bett och vrida, då brukar dom släppa någon millimeter och tas med mejsel sen
 
J jonaserik skrev:
Jepp det är rätt skruv, under den huven sitter motorn som suger nerifrån och blåser ut upptill, för att motorn ska få kylning. Och dom sitter som berg säger du, går inte att lossa med en mejsel. Har du en avbitare som är lite spetsig i käftarna, då kan du pressa den mot plåten och nypa den om huvudet, rakt framifrån, det gäller att pressa hårt och få ett bra bett och vrida, då brukar dom släppa någon millimeter och tas med mejsel sen
Tjena,
jag fick precis loss dom med en riktigt stadig ”rak” mejsel, då lossnade dom efter att jag tagit i ordentligt!

Kolen såg fina ut men både hona och hane var rejält slitna i kontakten till lågspänningskabeln, så jag tog bort den och kopplade ihop med wago istället. Nu går den som en klocka igen! 😊
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.