Hej, innan jag provar själv tänkte jag snabbt kasta ut frågan och hoppas någon vänlig person kan ge svar ;-)

Skall byta dimmer i köket och undrar hur jag lossar på elkablarna? Skall jag bryta loss plastkåpan som sitter runt kablarna - kommer jag då åt någon skruv som håller fast kabeln?

Som ni förstår är jag nybörjare, men har kommit en bit på väg att lösa dimmerbytet. Behöver nu bara lite råd kring hur jag får loss kablarna, innan jag som sista utväg klipper dem ;-)
 
  • Närbild på elinstallation med brun ledning ansluten till dosa, kopplingsklämmor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart skärmad dosa för elinstallation i genomskinlig förpackning mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl skruvar framifrån
 
O
N NikHall skrev:
Skall byta dimmer i köket och undrar hur jag lossar på elkablarna? Skall jag bryta loss plastkåpan som sitter runt kablarna - kommer jag då åt någon skruv som håller fast kabeln?
Apparater består oftast av tre delar: Knappen/ratten, ramen och själva bakstycket. De flesta konstruktioner är så att man lossar knappen först. Sen lossar man ramen. Då kommer du åt själva bakstycket. Där kommer du åt anslutningarna för ledarna samt och även skruvarna för att fästa bakstycket i dosan och/eller klorna som håller fast det i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.