Jag har ett fönster med en trasig ruta som jag skulle ta loss för transport till glasmästaren.
Misslyckades dock att få loss fönstret på vanligt sätt genom att haka loss det.
Det visar att övre delen av gångjärnet sitter ihop med undre knoppen som fungerar som en spärr för att haka av fönstret. Vad är detta för typ av gångjärn?

Gångjärn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är enda möjligheten att skruva loss hela gångjärnet från bågen? Eller kan man knacka loss den undre knoppen?

mvh/Erik
 
OpiMaza
Ser ut som ett vanligt äldre gångjärn, prova med en kofot tryck i botten av bågen när fönstret är öppet.
Annars så är det "bara" att skruva loss det.
 
Det har bara kärvat ihop.
Pressa underifrån med kofot och mellanlägg så att du inte skadar karm och båge, vicka sen bågen fram o tillbaka samtidigt som du trycker med kofoten.
 
Har redan kört med kofot och vickat. Som jag sade i mitt första inlägg så verkar undre knoppen (den lilla koniska avslutet som sticker ut under den undre gångjärnet sitta ihop med det övre gångjärnet. Jag undrar om någon sett denna typ av gångjärn tidigare.
 
erinyq skrev:
Har redan kört med kofot och vickat. Som jag sade i mitt första inlägg så verkar undre knoppen (den lilla koniska avslutet som sticker ut under den undre gångjärnet sitta ihop med det övre gångjärnet. Jag undrar om någon sett denna typ av gångjärn tidigare.
Ja, jag har sett många som ser ut så. De har lossats så som verktygsgurun beskriver.
 
Precis som ovanstående säger. Gångjärnen ser ut så där, men det är ingen låsning på dom. 1411098721459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jämför med detta beslag. Kolla att fönstret tex inte tar i i överkant av karmen eller så. Fönstret ska gå att ta bort! :)
 
  • Gilla
ml novis
  • Laddar…
Det finns en möjlighet att tappen som går in i gångjärnsdelen som sitter skruvad i fönstret har rostat fast, så det nu är nederdelen som roterar i den delen som är skruvad i karmen. Då är det nog enklast att såga av den utstickande tappen i nederkanten.
 
Om något sitter fast som ska vara rörlig, använd WD40
Om något är rörligt som ska sitta fast, använd silvertape.

I det här fallet tror jag på WD40.

Men skruva loss järnet så är det lättare att veta vad som är felet.

Protte
 
Hej!
Det jobbiga är att fönstret sitter ca 3 meter ovanför marken och öppnas utåt.
Att skruva loss går ganska bra, men det är lite knepigt att hålla fönstret.
Om man då tar i lite för mycket med kofoten, så boom krasch.

Skit samma, tack för alla tips. Jag har testat alla knep,inklusive WD40.
Det enklaste är nog att byta rutan på plats.

mvh/Erik
 
Äh, tre meter över marken, vad är det?

Är ni fler än en person i hushållet?
En står inne och mekar, en står ute på stegen och håller.

Så där gör alla fönster som inte har pysslats om på ett tag.
Sätt en klick fett på gångjärnet sedan, innan du sätter tillbaka fönstret.
 
  • Gilla
ml novis
  • Laddar…
Ibland krävs det mycket våld för att få isär gammla gångjärn. En stor gummiklubba och slå på bågen underifrån eller träbit emellan och slå med hammare. Rör fönstret emellanåt. Ibland får man bara ge sig och skruva loss gångjärnet från karmen så kan man ta ner bågen och sedan slå isär gångjärnet. Det brukar bli lite bättre arbetsställning på det viset.
 
  • Gilla
Krång&Pundj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.