Hej,

Jag har ett kylskåp QR355I från Electrolux som börjat bilda is på bakre väggen.

Etikett inuti kylskåp med modellinformation QR335I och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har försökt vara mer noggrann med att inte låta matvaror ligga mot väggen och det har hjälpt tidigare men inte sedan någon månad eller två tillbaka. Frostade av idag, och det har redan börjat smyga dit lite frost.

Kylskåpets inre med DynamicAir-fläkten, matburkar framför, och issbildning på bakväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror inte att fläkten går längre, vilket jag tidigare brukade höra då och då. Hittade en annan tråd där TS verkade ha liknande problem: https://www.byggahus.se/forum/threads/flaekt-slutat-fungera-i-kylskap.310123/

Men hur får man loss fläktpaketet utan att råka bryta av någon liten plastplupp eller clips?

Har hittat reservdel som jag eventuellt vill ta hem om jag ser att det är något fel på min befintliga fläkt: https://shop.electrolux.se/c/flakt-kpl-dac/p/2660000122

Tack!
 
A
J jahallåja skrev:
Hej,

Jag har ett kylskåp QR355I från Electrolux som börjat bilda is på bakre väggen.

[bild]

Har försökt vara mer noggrann med att inte låta matvaror ligga mot väggen och det har hjälpt tidigare men inte sedan någon månad eller två tillbaka. Frostade av idag, och det har redan börjat smyga dit lite frost.

[bild]

Jag tror inte att fläkten går längre, vilket jag tidigare brukade höra då och då. Hittade en annan tråd där TS verkade ha liknande problem: [länk]

Men hur får man loss fläktpaketet utan att råka bryta av någon liten plastplupp eller clips?

Har hittat reservdel som jag eventuellt vill ta hem om jag ser att det är något fel på min befintliga fläkt: [länk]

Tack!
Om du köper från electrolux.se så får du kåpan med den befintliga blir skrot hur du än gör
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
A
J jahallåja skrev:
Ok, det är alltså våld snarare än fiffighet som gäller...

Hittade även en annan reservdel när jag sökte på mitt skåp, men jag fattar inte vad skillnaden är mot det dyrare alternativet..

[länk]
Den ser inte ut att passa du måste gå efter PNC
 
Ja, det är så jag sökt, och den ska passa när jag gör en kontroll mot PNC:

Skärmbild av en produktkompatibilitetskontroll på Electrolux webbplats som visar matchning med PNC 92380175001.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PNC är 923 801 750 01 enligt typskylten.

När jag tittar igen på sprängskissen så tycker jag att det det ut som att den är fotograferad upp och ner jämför med hur den sitter i skåpet.

Sprängskiss av ventilationsfläkt nummer 550A och en produktbild på motsvarande enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
J jahallåja skrev:
Ja, det är så jag sökt, och den ska passa när jag gör en kontroll mot PNC:

[bild]

PNC är 923 801 750 01 enligt typskylten.

När jag tittar igen på sprängskissen så tycker jag att det det ut som att den är fotograferad upp och ner jämför med hur den sitter i skåpet.

[bild]
Denna är rätt
405 53 64-24/6
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Litet avslut för denna gång:

Frosten har försvunnit utan byte av fläkt. Jag tror att problemet uppstod under några varma dagar i slutet av sommaren när kompressorn fick jobba heltid bara för att hålla kylan, så avfrostningen fick aldrig chans att köra.

I samband med det drog jag ner från 5 till 4 grader, vilket varken gjorde till eller från (då). Nu stod den sedan dess kvar på 4 vilket också var för jobbigt, men efter att ha ställt tillbaka på 5, och med mer normala temperaturer i rummet, så är balansen återställd.

Tack för tips ändå, det kanske blir ett byte i framtiden om något havererar på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.