Hej
Dags att renovera ett rum och jag vill lossa elementet för att kunna måla bakom. Elementet i fråga befinner sig på övervåningen? Jag ser mig som normalhändig men har aldrig gjort något med VVS själv tidigare. Att ta loss ett element kan väl inte vara så svårt?

Måste jag stänga av cirkulationspump och tömma ur systemet eller döljer det sig ventiler bakom något? Termostaten borde väl gå att stänga för inkommande?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att vara två man för detta jobb underlättar mycket.

1. Stäng av cirkulationspumpen.

2. Stäng termostaten.

3. Lossa hatten vid returen och med en spårmejsel så stänger du ventilen där.

4. Lossa den nedre muttern och haka ur elementet.

5. Håll för mynningen på elementet nere hela tiden annars kommer vattnet som är kvar i elementet rinna ut när du lossar den övre kopplingen då luft strömmar in.

6. Ställ elementen någonstans med mynningarna uppåt.

7. Måla

OBS!
Det är inte säkert att det blir tätt varken vid termostat eller retur. Så vill du ha det borta i flera dagar så rekommenderar jag dig att skaffa pluggar innan så du kan plugga.
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
Tack för bra och snabbt svar!
Är pluggarnas dimension standardiserade? Mäter jag på elementet är utvändig diameter 21,3 mm både uppe och nere. På termostaten är diameter ca 22,6 mm och röret nere 24,5 mm.
 
Krilleman
Du behöver artikel 2965 hos rinkaby. Dimension 15.

Och det underlättar om du håller för anslutningen med fingret på den översta anslutningen, vid termostaten, när du/ni häktar av radiatorn. Vattnet "hänger" kvar och knappt något kommer ur.

Mycket bättre arbetsställning blir det samtidigt (y)
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.