Har ett handfat från Svedbergs och en bottenventil som vad jag förstår är från INF. Hur f*n får jag loss den?

Det är alltså typ en sådan här som täpper till hålet:
Produktbild av en INF bottenventil propp för handfat med priset och varumärkeslogotypen synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

under handfatet ser det ut såhär:
Undersidan av ett handfat med synlig bottenventil och avloppsledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I handfatet ser det ut såhär:
Närbild på en smutsig bottenventil i ett handfat, med fokus på en fastsatt plugg och avlagringar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns fyra hål i väggen på avloppet, antar att dessa är för breddavloppets skull.
Tar jag bort pluggen enligt ovan är det alltså ett stort hål rakt ner i avloppsröret.
Ser inte att det skulle vara någon typ av skarv över huvud taget mellan överdel och underdel. Vrider jag på underdelen följer kromringen i handfatet med.
 
  • Närbild på en smutsig bottenventil i ett handfat med synliga avlagringar och en central skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att den skulle vara från INF är mindre troligt.

Har underdelen en lyftstång bakpå?
I så fall skulle det kunna vara något i stil med en sån här:
https://www.rskdatabasen.se/kategor...duschar/bottenventiler/lyftventiler/8572713-1
Tittar du på Gustavsbergs sida ser du samma "logga" i gjutgodset som på din bild.

Dessa är gängade, se sprängskissen. Dock kan man behöva hålla emot med ngt i ett breddningshål, annars snurrar det bara.

Finns även andra konstruktioner som håller ihop över- och underdel m genomgående skruv, oftast uppifrån.

(ej röris, har bara svurit över liknande saker själv)
 
I värsta fall såga sönder gamla bottenventilen, tex dremmel, bågfil, vinkelslip.
 
Ser onekligen lika ut, får försöka hitta något bättre att hålla emot med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.