Hej, undrar om någon klok kan guida en bergvärmepumpsrudis. Har köpt en Ngenic Tune för att göra pumpen smartare. För att koppla in prylen behöver jag klippa sladden till utegivaren. Nu till mitt problem, vet inte vilken sladd det är. Har någon gissning men känns för riskabelt 🤪

Öppnade upp otyget och gissar att det är den vita kabeln som går upp ur pumpen.
 
  • Elcentral med märkta kablar, säkringsdosor, elektronisk utrustning, installation i väggskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen! Du kan inte följa kabeln från där givaren sitter? Men det brukar bara en eller två som kommer upp på ovansidan beroende på om det finns en innegivsre också.
 
C craschan skrev:
Hej, undrar om någon klok kan guida en bergvärmepumpsrudis. Har köpt en Ngenic Tune för att göra pumpen smartare. För att koppla in prylen behöver jag klippa sladden till utegivaren. Nu till mitt problem, vet inte vilken sladd det är. Har någon gissning men känns för riskabelt 🤪

Öppnade upp otyget och gissar att det är den vita kabeln som går upp ur pumpen.
Den borde vara ansluten på GT2 (T2 på kabeln).
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Hej och välkommen! Du kan inte följa kabeln från där givaren sitter? Men det brukar bara en eller två som kommer upp på ovansidan beroende på om det finns en innegivsre också.
Tyvärr går den i taket så ingen chans att följa den från utegivaren tyvärr. Har kikat manualen men förutom att vara bergvärmenovis så är el-kopplingarna inte heller min grej uppenbarligen. 🤪 Tycler inte någonting stämmer överens mellan kopplingsschema och det jag ser när jag öppnade pumpen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Den borde vara ansluten på GT2 (T2 på kabeln).
Det var grekiska för mig. 😂
 
Kretikos Kretikos skrev:
Hej och välkommen! Du kan inte följa kabeln från där givaren sitter? Men det brukar bara en eller två som kommer upp på ovansidan beroende på om det finns en innegivsre också.
Och tack för välkomnandet! 😊 Vi har inga innegivare. Totalt 3 sladd som kommmer upp ur pumpen. Ngenic skrev att sladden vanligtvis är vit eller grå. 🙃
 
  • Värmepump och rörsystem i teknikrum. Märke IVT. Kopparrör, expansionskärl, isolering. Modern uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har två grå och en vit sladd som går in där uppe, vart är de kopplade?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du har två grå och en vit sladd som går in där uppe, vart är de kopplade?
Alla går upp i ett rör i taket och där slutar mina spår.
 
  • VVS-installation med kopparledningar, isolerad slang och elkomponenter på vit vägg och grått tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gissa på att det är den vita, de gråa är märkta T1 och T3? Skulle gissa på att de går till tempgivare som är externt monterade.

Det ser ut som att orange och orangevit ligger på en plint, och blå och blåvit ligger på en annan?

I så fall har du din utegivare där.
 
Det är en kabel med tvinnade ledare, vit/blå och vit/orange, det är en kabel som elektrikerna använder för utegivare och brukar dubblas, det behövs normalt bara en, men för det mesta bli det dubbelt. Dom andra är grå ( varav en har T1 på sig ) dom grå följer med all säkerhet med VP vid leverans och går till någon givare på något rör.
 
C craschan skrev:
Alla går upp i ett rör i taket och där slutar mina spår.
Jag ser ju hur de gråa hoppar över till lådan till vänster 😉
 
Borde vara GT2 på din plint.
Nedan hur det ser ut på min greenline c7
 
  • Elektronikkort med skruvanslutningar, flerfärgade kablar, flatkabel, markerat "ONLEGO AB".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser ju hur de gråa hoppar över till lådan till vänster 😉
Hail the king! Jag undrade vad fasen du menade men nu ser jag. Det är enbart den vita som går upp i taket! TACK! 🙏 Då känns det som detta forum med stormästare knäckt det hela och jag vågar klippa.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en kabel med tvinnade ledare, vit/blå och vit/orange, det är en kabel som elektrikerna använder för utegivare och brukar dubblas, det behövs normalt bara en, men för det mesta bli det dubbelt. Dom andra är grå ( varav en har T1 på sig ) dom grå följer med all säkerhet med VP vid leverans och går till någon givare på något rör.
TACK!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.