Jag är trött på att flytta runt slangar i trädgården och skulle väldigt gärna vilja lösa ett popup-system. Vi har robot och därför behöver det vara popup. Jag behöver absolut ingen automatik, appar osv utan jag kan gå ut själv och dra igång en kran när det ska vattnas. Jag vill utifrån det ha det så enkelt och prisvärt som möjligt. Tyvärr är tomten lite stor och jag kommer behöva två olika slingor men som ändå servas av samma pump. Jag testade att rita in tomten i Gardenas planeringsverktyg men när bara slangåtgången landar på ca 5000:- kändes det inte så aktuellt längre (så stor är inte tomten) En faktor som antagligen drar iväg med Gardena är att det behövs 4 separata slingor och därmed går det åt stora mängder slang.

I Gardenas verktyg efterfrågar den hur många sek det tar att fylla en 10L-hink och vid pumpen tog det 14sek och vid utkastaren i gröna området tog det 12sek. I båda fallen ligger en droppslang och snor lite tryck så det går antagligen att få ännu bättre fart. När jag däremot öppnar kranen vid pumpen blir det knappt något kvar vid den övre utkastaren. Så jag antar att jag inte kommer kunna köra dem parallellt?

Så hur fasen gör man? Var börjar man utan att bli ruinerad på projektet?
 
  • Diagram över trädgård med måttangivelser och positioner för pump och vattenutkastare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga är varför du behöver vattna gräset?
 
Blir tyvärr dyrt med bevattning om man inte kan köra allt på samma slinga billigaste är noga att sätta ventiler så du kan stänga sektionsvis
 
Z z_bumbi skrev:
Min fråga är varför du behöver vattna gräset?
För att gräsmattan ligger i en västersluttning och torkar sönder till en jordhög efter några dagar med sol.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Blir tyvärr dyrt med bevattning om man inte kan köra allt på samma slinga billigaste är noga att sätta ventiler så du kan stänga sektionsvis
Hm! Ja pumpen gör ändå en del nytta mot förr då jag kan driva ett gäng vanliga vattenspridare samtidigt. Förra året kunde jag köra max en i taget från en enda utkastare. Jag funderade lite på att bara köra 3-4 rejäla sprinklers på rad i mitten och sen vara nöjd, även om delar då inte får nåt vatten
 
Sluta vattna och låt gräset leta sig ner till vatten. Du gör dig själv en björntjänst genom att vattna då gräset får ytliga rötter.
 
Jag har kikat lite på bevattning med hunters spridare, det finns olika modeller med olika kastlängd och flöde.
Man får sedan sektionera utifrån hur många spridare pumpen orkar med för stunden.
Det är inte omöjligt att uppgradera pumpen kan vara en bra lösning.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sluta vattna och låt gräset leta sig ner till vatten. Du gör dig själv en björntjänst genom att vattna då gräset får ytliga rötter.
Normalt sett säger man vattna sällan men mycket, just för att få en torktåligare gräsmatta.

Det är nog få som har en gräsmatta som letat sig ner till grundvattnet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.