Hur lägger jag begränsningsslingan i detta fall för att få den lilla grässpassagen klippt?
Den är ca 50cm bred.

IMG_20160504_183853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräsmattan fortsätter efter passagen....
 
Vad har du för klippare? Men i vilket fall så får du lägga kablen under plattorna och låta klipparen gå över dom för att få en vettig bredd på passagen. Hur brett beror ju på lite vilket klipparen du har.
 
quick skrev:
Vad har du för klippare? Men i vilket fall så får du lägga kablen under plattorna och låta klipparen gå över dom för att få en vettig bredd på passagen. Hur brett beror ju på lite vilket klipparen du har.
Jag är precis igång med att köpa en och jag kollar lite på Worx wg796i och jag vill vara säker på att det går att klippa hela min gräsmatta utan en massa manuella förflyttningar av klipparen.
 
Jag har ingen erfarenhet av worx så vågar inte säga för mycket. Men efter som det finns marginal ut på plattorna där klipparen kan köra över utan bekymmer så hade jag valt att göra passagen så bred som möjligt för att slippa eventuella bekymmer som en för smal passage kan ge. Är det bredare så hittar även klipparen in lättare och det bör då även bli mer väl klippt. Men sen är är det även svårt att ge riktigt bra råd när man inte ser helheten. Du säger att gräsmattan fortsätter på andra sidan passagen men är detta den ändå vägen till övriga gräsmattan eller hänger den ihop på andra ställen?
 
Redigerat:
Klipparen kan du ju låta köra på plattorna så antingen inkluderar du hela gången i slingan, eller så låter du begränsningsslingan gå mellan några väl valda plattrader. Tänk på att lite beroende på hur de två gräsplättarna ansluter till gången så kan man behöva justera slingan lite för att få lagom mycket klipptid på varje plätt, så att säga...

Jag har en smal passage mellan framsidan och baksidan av trädgården och på den ena sidan är gräsmattan "trattformad" in mot passagen och på andra sidan är det tvära vinklar så det blir lite som en ryssja där klipparen trattas in till den andra plätten, men har svårt att hitta ut från den vilket gör att jag fått dribbla lite med begränsningsslingan för att inte få för mycket klipptid på ena plätten.
 
quick skrev:
Jag har ingen erfarenhet av worx så vågar inte säga för mycket. Men efter som det finns marginal ut på plattorna där klipparen kan köra över utan bekymmer så hade jag valt att göra passagen så bred som möjligt för att slippa eventuella bekymmer som en för smal passage kan ge. Är det bredare så hittar även klipparen in lättare och det bör då även bli mer väl klippt. Men sen är är det även svårt att ge riktigt bra råd när man inte ser helheten. Du säger att gräsmattan fortsätter på andra sidan passagen men är detta den ändå vägen till övriga gräsmattan eller hänger den ihop på andra ställen?
Yes, enda stället där framsidan möter baksidan. Passagen ligger alltså mellan fram och bak.
 
peternicklas
Corpes skrev:
Jag är precis igång med att köpa en och jag kollar lite på Worx wg796i och jag vill vara säker på att det går att klippa hela min gräsmatta utan en massa manuella förflyttningar av klipparen.
Lägg slingan i mittskarven så funkar det. Kolla bara så ingen av stenarna ligger för mycket över de andra, svackor är inte heller bra. Knivarna ligger normalt på 3 cm.(tror jag det blir) höjd över mark.
 
Nu har jag läst på lite och detta med zonindelning, vilket är att föredra? Lägga slingan som jag tänkt göra först (längs häcken och under plattorna) eller intill varandra och köra zonindelning på fram- och baksidan?
 
Jag har haft en Worx Landroid WG795E i tre år. Begränsningstråden behöver ungefär 30-35 cm från föremål, så att klipparen går fri. Jag tror att tråden hamnar för djupt om du lägger den under plattorna. Om det fungerar, så skulle jag ta bort raden med plattor närmast häcken. Inte bara för problemet med trådens djup men maskinen har hjul i hårdplast och det är väldigt skakig resa när den korsar stenplattor. Har några själv i trädgården.
Precis uppdaterat mjukvaran till zonindelning så den kan jag inte säga något om. Tycker att förlaget att lägga tråden mellan plattorna också är värt ett försök.
 
Nu har jag lagt ut slingan under plattorna och roboten ha gått ett varv runt tomten och allt fungerar, nu väntar jag spänt på att se om klippschemat fungerar.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.