Tjena kunskapsbanken
Jag skall byta fjäder till bladhållaren på min Hitachi sticksåg CJ160VA men jag kan inte komma på hur man får bort ”höljet”. Det ser ut att vara en stoppskruv (se vid pilen) men jag kan inte hitta någon bits som passar. Vet ni hur man gör? Missar jag något?
/Fredrik
 
  • Mekanisk del, möjligen en maskin, med markerad punkt med röd pil, inzoomad, detaljfokus, verkstadsmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte en fjäderpinne som ska slås ut?
 
C carpe skrev:
Är det inte en fjäderpinne som ska slås ut?
Bra tanke, jag kollar. Men då tänker jag att du med ”slås ut” menar att den ska typ ”dras upp”? För det borde inte gå att slå den inåt då den i så fall möter axeln
 
Går den inte rakt genom axeln?

Man kan ta en smal spik och slå ut den.

Då funkade det på min sticksåg. Visserligen annat märke
 
C carpe skrev:
Går den inte rakt genom axeln?

Man kan ta en smal spik och slå ut den.

Då funkade det på min sticksåg. Visserligen annat märke
I så fall jättebra!
Jag skall kolla. Tack för er hjälp!
 
Den sitter fast med en låsring, nr 49. Du får nog plocka isär växellådan så du får loss axeln tyvärr. Men kanske du kommer åt den om du har tur.
 
  • Exploded view diagram with numbered parts, possibly for assembly instructions.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahaaa,,,,det är så. Jamen den kanske man kommer åt med en mindre låsringstång. Jag kikar på det. Den var ganska skitig där så man uppfattade inte att det var en låsring utan jag fokade på det som såg ut som en stoppskruv
 
jakobsbygge
Vart hittade du reserverdelar? Jag pajjade förra veckan ena sidans bladhållare på samma modell men får ingen vettig kontakt?
 
jakobsbygge jakobsbygge skrev:
Vart hittade du reserverdelar? Jag pajjade förra veckan ena sidans bladhållare på samma modell men får ingen vettig kontakt?
Jag Googlade friskt och till slut hittade jag den här: Miles Tool & Machinery Centre
Man vill helst slippa både frakter (då det är så små grejer man beställer) men framför allt tullar. Men frakten kom jag inte ifrån tyvärr. Fjädern kostade 1,67GBP och frakten 10GBP. Nu ligger denna firma i UK så jag vet faktiskt inte riktigt hur tullen gör med grejer därifrån nu när de inte är med i EU längre. Men jag hoppas på någon beloppsgräns...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.