Halloj!

Jag hade tänkte att börja sätta upp lättbetongblock runt vår nya kökspanna i helgen, så att det liknar en gammal köksspis. Typ..

Bredvid kökspannan har vi närmast en tegelklack, sedan ca en dec. sten och slutligen golvspånskiva.
Kan man fästa lättbetongblocken direkt på spånskivan eller behöver man nått emellan? Skulle de funka bara med en vanlig gipsskiva i så fall eller behöver man nån typ av primer? I så fall vilken? Se bild :)

6.JPG

Jag har läst nånstans att man ska "limma" ihop lättbetong. Hur fungerar det? Vad är det för lim man behöver i så fall och kan man köpa de på en vanlig bygghandel?

Man behöver inte förstärka med armeringsjärn eller nått sånt va?

Sen ska vi putsa allt ihop också. Ska man använda murbruk B då? När vi putsar på murstocken som är i anknytning kommer vi att använda murbruk C så man kanske skulle köra det rakt över? Eller funkar inte de till lättbetong?

Nu märkte jag att det blev mkt frågor men jag extremt tacksam för alla svar :) Speciellt snabba ;)
 
Tyresö
Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga, men måste bara kommentera din spis, att den är otroligt snygg!
Den ska du vara stolt över!
 
Tyresö skrev:
Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga, men måste bara kommentera din spis, att den är otroligt snygg!
Den ska du vara stolt över!
Ja vet!!! :)

Vi fick leta länge och väl innan vi hitta nån som kunde leverera den åt oss.. Och försäljaren har dessutom lovat att den är bra :cool:
 
Jag putsade vår köksvägg med C och det sitter kvar så det funkar säkert, låter onödigt jobb att använda 2 sorter men sånt vet väl dom som säljer det?

Jag är alls ingen expert men Timell å Rappne brukar alltid mura ihop den här typen av konstruktioner inte limma, och jag har för mej att dom lägger armeringsjärn också. Förmodligen finns det nån beskrivning på deras hemsida i ämnet för dom har ju gjort sånt här, Ernst med förresten på samma kanal tv4.
 
Tunnfogslim använder man till lättbetong, ser ut som rinnig kakelfix ungefär. Fastnar mycket bättre än murbruk. När du putsar sen så är det viktigt att vattna och grunda ordentligt.
 
Aha så tunnfogslim heter de! Tack! Ja kör nog med C i så fall över hela, eftersom de kommer vara i anknytning och allt.

Ja försökte fråga på Beijer bygg i Örebro men de visste ungefär lika mkt som jag :) Får testa någon annanstans! De känns ju lite överambitiöst att lägga armeringsjärn för det blir ju inte direkt en stor konstruktion. Ska man förankra i murstocken oxå?

Jag kommer nog att testa med att använda en vanlig gipsskiva som underlag. Ja är lite rädd att det kanske blir för blött, eller borde de vara lugnt?
 
Nu fick jag med mej både tunnfogsbruk och Mur&Puts bruk C från affärn..

Kan jag då foga med tunnfogsbruket och sen putsa med C??

Vad är det jag ska grunda med?
 
Tyresö
BillyBragg skrev:
Ja vet!!! :)

Vi fick leta länge och väl innan vi hitta nån som kunde leverera den åt oss.. Och försäljaren har dessutom lovat att den är bra :cool:
Jag hade struntat i om den spisen fungerar eller ej - den är ju för f-n ett konstverk som höjer glansen i rummet den står i.

Problemet du skapat för mej är att när jag visade bilden för min fru, så ville hon direkt att vi skulle kasta ut vår Conturakamin och installera "din" spis i stället.

Det kommer ju givetvis inte att ske - även om jag är djä&# sugen!

Kan du ge ett inlägg med försäljarens hemsida? Bara för att mätta min nyfikenhet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.