Hej!

Tänkte ta en liten genväg här hemma när jag skulle ordna med taklisterna. Satte panel på en gavel i vardagsrummet och istället för att ta bort taklisten på långsidorna så lät jag dom sitta kvar och rev bara ner listen på den vägg jag gjorde om.

Tänkte att det skulle gå bra att inte gersåga listen utan att formsåga den istället så att den går in i den andra så att säga.
Men jag gör bara fel fel fel, blir verkligen tokig! Går det ens göra så? Golvsocklar går ju bra men dom sitter ju rakt och den här listen är i vinkel.
Bilderna får visa. Går det inte så får jag väl riva dom andra listerna också då och sätta nya:)
Väggen 004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen 007.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen 005.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen 008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen 003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listen är en "antik"
 
Får du en glipa i hörnet? Tänker att formsågning bara funkar om den andra listen är raksågad och går in hela vägen till väggen. Har aldrig provat detta själv så det är bara mina tankar.
 
Tack för tipsen!
Det är rätt lätt att gera förutom nu när jag inet ska gera utan såga formen.

Precis som du säger Snobben bör den ena gå ända in mot vägg men eftersom jag har lagt på 20mm panel kommer listen att gå såpass långt ut att det borde gå iaf.
Jag får helt enkelt inte till formsågningen då listen inte är rak som en sockel :/
Har mallat, ritat sågat och jag vet inte vad haha
 
Passar dock hyffsat om jag lägger listen i vinkel snett neråt mot golvet på den jag har formsågat. Jag gör något fatalt fel som jag inte fatttar
 
Det är sällan man lyckas få det helt perfekt. Om det glipar lite får man ta fram hemmafixarens bästa vän; den underbara akrylfogen :)
 
Skulle gladeligen använda akrylfog! Men inte 1 cm... Haha! Kommer tappa håret innan jag är klar
 
Du måste kapa listen åt "fel" håll för att det skall bli rätt, sedan täljer du ur den del som är "ofärgad" med en kniv, men du måste hålla täljningen flackare än 45 grader, samt att när du är nästan klar så är den del av listen som går in i den befintliga så tunn på vissa ställen att den lätt spricker! Ta en vanlig hålkälslist och prova på först, när du kan tekniken bra så gör du lika på den gamla du har! Lätt om man kan!:confused:
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Har för mig att det heter förkroppning när man "täljer" listerna, det kanske finns någon bra film på "nätet" Lycka till och glöm inte att köpa lite extra lister!
 
Pagno skrev:
Du måste kapa listen åt "fel" håll för att det skall bli rätt, sedan täljer du ur den del som är "ofärgad" med en kniv, men du måste hålla täljningen flackare än 45 grader, samt att när du är nästan klar så är den del av listen som går in i den befintliga så tunn på vissa ställen att den lätt spricker! Ta en vanlig hålkälslist och prova på först, när du kan tekniken bra så gör du lika på den gamla du har! Lätt om man kan!:confused:
Hmm åt fel håll är jag inte riktigt med på.
Nog är det lätt om man kan allt, jag vill också kunna !

Kan du illustrera på något sätt? Jag vet att jag sett bilder på detta förut men nu hittar jag inga
 
Så heter det ja! Tack!

Ooooja jag har redan gjort av med 4 meter.... :D
 
Kikade lite på bloggen, den var bra, men tycker ändock att du kan köpa en färdigmålad hålkälslist så att du får lite koll på det hela innan du ger dig på dina taklister, vitsen med att använda en målad list är att då ger det sig lättare om man vänt och kapat listen åt rätt håll, då tar man "bara" bort det omålade. OM man känner för att riktigt vilja förstå tekniken så täljer du bort det omålade i olika steg, steg ett, tälj bort det omålade i 90 grader håll sedan upp biten mot den befintliga som är kapad i 90 grader i taket, har du gjort steg ett rätt så har du rätt profil så att den ser ut att passa, men det gör den inte ännu, du måste tälja ur på baksidan, och det ganska så rejält! Själv gör jag en "grovkapning" med gersågen för att slippa tälja så mycket. Det viktiga sedan är att när listen är rätt så skall den klämmas fast mot den andra. vilket medför att det inte behövs fogas om man gjort täljningen flack nog, det ser perfekt ut från alla håll om man gör det bra! Kan ta lite bilder på mina taklister men det hjälper inte så värst mycket!
Hoppas att det går vägen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.