Vi har precis köpt en lägenhet där det idag sitter en "mindre barnvänlig" trappa. Vi kommer bygga om loftet så att där trappan idag ansluter kommer det istället vara en vägg. En dröm vore att gå upp med en L-trappa (grönt) Nu till det stora problemet det är en rejäl balk (rosa) ivägen som "takstöttorna" vilar på. Min tanke är att återställa "stöttorna" till taket till sitt ursprung och gå upp med en trappa mellan dessa. Men kommer resten av loftet ha full bärighet i sådant fall? Vem vet sådant?
Finns det något annat bra förslag hur man löser trappgåtan? Spiraltrappa är just nu hetaste alternativet men jag skulle otroligt gärna vilja få till en L-trappa.

Hålet idag är 1750×1400
Trappan måste anslutas upptill på samma vägg som tavlan sitter.

På bilden där jag markerat med gult är där jag tänker mig att man öppnar upp balken.
 
  • Modernt inrett vardagsrum med spiraltrappa som leder till en loftgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Jag hade behållit den trappan och delvis satt igen bjälklaget så att det går att sätta stag från trappstegen och upp med 100 mm avstånd sinsemellan.
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Håller med Åsa. Förstår inte riktigt problematiken
 
Trappar kan inte ansluta där den ansluter idag. Den behöver vridas 45 grader och då skulle insteget i trappan vara mitt i den vita stolpen. Så det är inte en lösning
 
4774
J justd3t skrev:
Trappar kan inte ansluta där den ansluter idag. Den behöver vridas 45 grader och då skulle insteget i trappan vara mitt i den vita stolpen. Så det är inte en lösning
Aha, det förklarar saken 😀 men tyvärr är jag inte tillräckligt byggnadsteknisk för att kunna svara. Känns som att om det hela är en bärande sak så behövs en som kan beräkna laster, bärighet, användning, konstruktion
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J justd3t skrev:
. Men kommer resten av loftet ha full bärighet i sådant fall? Vem vet sådant?
En byggkonstruktör
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Aha, det förklarar saken 😀 men tyvärr är jag inte tillräckligt byggnadsteknisk för att kunna svara. Känns som att om det hela är en bärande sak så behövs en som kan beräkna laster, bärighet, användning, konstruktion
Pelaren bär upp balken vid avväxling av hanbjälkarna. Den kan flyttas t.v i bilden men förmodligen står den på en bjälke eller möjligtvis ett upplag om den är mellan 2 bjälkar. Ingen aning om hur den är infäst i andra änden heller.
Sen skall du vinkla trappan så är balken som bärs upp av pelarna så låg att jag har svårt att se att du klarar den fria höjden i trappan.
 
I Installation skrev:
Pelaren bär upp balken vid avväxling av hanbjälkarna. Den kan flyttas t.v i bilden men förmodligen står den på en bjälke eller möjligtvis ett upplag om den är mellan 2 bjälkar. Ingen aning om hur den är infäst i andra änden heller.
Sen skall du vinkla trappan så är balken som bärs upp av pelarna så låg att jag har svårt att se att du klarar den fria höjden i trappan.
Tanken är att kapa balken ca en meter och att de två hanbjälkarna stöttas upp på samma sätt som det satt historiskt. Det borde fungera jag är mest orolig att resten av loftet inte får det stöd i i konstruktionen. Skulle man kunna ha någon konstruktion som ser ut som en stämgaffel för att trappan ska kunna passera igenom?
 
4774
BirgitS BirgitS skrev:
En byggkonstruktör
Precis 😃. Fick hjärnsläpp när jag skrev det innan.
Vilket fall som helst så känns projektet svårt att klara så till vida inte ts är byggkonstruktör själv 👍
 
J justd3t skrev:
Tanken är att kapa balken ca en meter och att de två hanbjälkarna stöttas upp på samma sätt som det satt historiskt. Det borde fungera jag är mest orolig att resten av loftet inte får det stöd i i konstruktionen. Skulle man kunna ha någon konstruktion som ser ut som en stämgaffel för att trappan ska kunna passera igenom?
Den bär ju även det yttre hörnet på loftet.
En konstruktör kan förmodligen hitta en lösning som funkar. Men det kommer bli dyrt att ordna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.