Hej,

Ska isolera min övervåning i hus från -45 med polyureranisolering. Vill göra en luftspalt trots att säljaren inte tyckte det behövdes, men har lite bekymmer med hur jag löser det då mitt hus inte har någon i dagsläget. Tanken är att borra lite hål i liggande brädan, alt ta bort på bild 1, och sedan fixa något så luften går igenom på bild 2.

Hade gärna bytt ut alla panelbrädor på bild 2, men eftersom huset fick fasadtegel på 90-talet går nuvarande spontade brädor in en del i väggen. Kan se på kortsidan att det är tot 4 brädor i takfot varav endast 3 syns på bild. Har forumet någon vettig lösning på detta? Tänkte ev ta bort en bräda i mitten med ett multiverktyg men frågan är hur snyggt det blir. Ska även måla allt vitt så hade gärna bytt bort allt. Men vet inte hur jag ska få bort brädan som sitter "inne" i väggen.

Är lite bekymrad över hur jag ska få dit insektsnät på ett bra sätt utan att riva bort allt.
 
  • Träväggar och -tak, synliga bjälkar, sladd, blå hink, genomskinlig låda, mörka fläckar, möjligt vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perspektiv av byggnadsdetaljer: tegelvägg, takränna och ställning vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du använder det täta PU- skummet jobbar du helt i onödan :(
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du använder det täta PU- skummet jobbar du helt i onödan :(
Vad menar du med det? Luftspalten vill jag ha för att inte behöva byta råspont om allt skiter sig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Vad menar du med det? Luftspalten vill jag ha för att inte behöva byta råspont om allt skiter sig.
Varför ska du behöva byta råspont ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför ska du behöva byta råspont ?
Om en gren ramlar ner på taket, rör till tegelpannorna och punkterar pappen så kan det komma in vatten. Det hände grannen.

Har jag då sprayat råsponten från insidan så har det vattnet ingenstans att ta vägen.

Hade du ett svar på mitt ursprungsinlägg? ska du bara propagera mot PU så kan du söka dig till en annan tråd.
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Om en gren ramlar ner på taket, rör till tegelpannorna och punkterar pappen så kan det komma in vatten. Det hände grannen.

Har jag då sprayat råsponten från insidan så har det vattnet ingenstans att ta vägen.

Hade du ett svar på mitt ursprungsinlägg? ska du bara propagera mot PU så kan du söka dig till en annan tråd.
Ojdå, ja det gäller att gardera sig mot alla faror. Propagera? Jag tycker det verkar vara en bra produkt , smidigt att slippa luftspalt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå, ja det gäller att gardera sig mot alla faror. Propagera? Jag tycker det verkar vara en bra produkt , smidigt att slippa luftspalt.
Tolkade det annorlunda, isåfall ber jag om ursäkt.

Jag vill helgardera mig då jag inte vill veta konsekvenserna OM yttertaket inte skulle hålla tätt. Antar att man får riva halva kåken, och när jag nu är 34 år gammal och helrenoverar hela övervåningen ink tak vill jag inte veta av några problem där uppe innan jag går i pension.
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Tolkade det annorlunda, isåfall ber jag om ursäkt.

Jag vill helgardera mig då jag inte vill veta konsekvenserna OM yttertaket inte skulle hålla tätt. Antar att man får riva halva kåken, och när jag nu är 34 år gammal och helrenoverar hela övervåningen ink tak vill jag inte veta av några problem där uppe innan jag går i pension.
Jag ser det inte som en risk att det skiter sig som i ditt scenario. Om du får en gren som förstör taket får du ju skydda det från regn innan du kan laga allt. Så gör folk.
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Tolkade det annorlunda, isåfall ber jag om ursäkt.

Jag vill helgardera mig då jag inte vill veta konsekvenserna OM yttertaket inte skulle hålla tätt. Antar att man får riva halva kåken, och när jag nu är 34 år gammal och helrenoverar hela övervåningen ink tak vill jag inte veta av några problem där uppe innan jag går i pension.
Om luftspalten egentligen inte är de viktiga så kan du sätta vindduk. Då får du teoretiskt en luftspalt men framför allt fäster skummet inte i råsponten
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ser det inte som en risk att det skiter sig som i ditt scenario. Om du får en gren som förstör taket får du ju skydda det från regn innan du kan laga allt. Så gör folk.
Om en gren åker ner på mitt hus i en storm och det regnar in en liter vatten, vart ska det ta vägen om jag knallar upp på taket mitt i stormen och täpper igen hålet med takpapp som är helt tät?
 
A Alexn72 skrev:
Om luftspalten egentligen inte är de viktiga så kan du sätta vindduk. Då får du teoretiskt en luftspalt men framför allt fäster skummet inte i råsponten
Det lär ju bågna?
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Om en gren åker ner på mitt hus i en storm och det regnar in en liter vatten, vart ska det ta vägen om jag knallar upp på taket mitt i stormen och täpper igen hålet med takpapp som är helt tät?
Låt råsponten torka innan du lagar taket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.