Hej
Jag håller på och renoverar mitt badrummet och har just nu helt öppet upp till taket.
Det enda som finns kvar är takstolarna.
Min plan är att sänka taket ca 100mm och det slutgiltiga innertaket ska bli pärlspont.

Hur ska jag enklast bygga taket?? Isolera kommer jag åt uppifrån där jag idag har en oinredd vind.

Jag ser 2 sätt

1: Regla på med 45X95 på befintliga takstolar och på 2 av väggarna sedan några råspont tvärs takstolarna att spika pärlsponten i.

2: Regla med 45x95 tvärs takstolarna och spika pärlsponten rakt i reglarna. Blir ju lite jobbigare att isolera..

Vilket sätt är att föredra?? eller är jag helt ute och cyklar och skall bygga upp på något annat sätt??

MVH
patrik
 
45x70 på takstolarna, ångspärr, och sedan 28x70 skulle jag kört. Då får du en ordentlig luftspant samt ngt att spika i, samtidigt som isoleringen blir enklare (och med mindre köldbryggor).
 
Tack för svaret...

Det är ett bra förslag hur gör jag med spottarna? Ångspärr behövs det även om man anväder badrummsfärg på panelen?
Tycker inte om plast i huset..
Innan jag rev låg isoleringen direkt på det spontade taket... men det byggdes ju 1964 så det har ju säkert förändrats... det är därför jag frågar...
 
Till spottarna sätter du väl bara pottor som fästs i 28x70 virket, eller tänkte du bygga gipslådor till spottarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.