Skånepöjk
Hej

jag har för första gången tillsammans med farsan monterat en altandörr, det blev helt ok, lite strul men tillslut fick vi den på plats innan regnet kom :)

Några saker jag tänkt på. Jag har drevat från båda sidorna nu och elitfönster berättade för mig att det räcker så, alltså drev/foder på insidan och drev på utsidan.
Men kommer inte fukt kunna transporteras in genom drevet? känns som att jag vill sätta någon typ av plast eller liknande på utsidan?
jag har plockat ner ett par colorroc stenar så man ska se bättre.

Hur hade ni gjort om det ser ut enligt bilderna. Behövs en plåtslagare för att ordna med omfånget runt dörren? Eller ska jag göra det med trä?

ska jag ha en tröskel utvändigt i plåt? Någon sa epdm list under dörren. Silikon? Trätröskel?

när jag satt in den nya karmen så lossnade puts från en putsad och nätat osb. Skivan kommer
Täckas utav stenar så inget som kommer synas. men behöver jag göra något för att den inte ska mögla...?


ledsen för många frågor, tacksam för råd och hjälp

med vänlig hälsning hällvetet
 
  • Närbild på nymonterad altandörrs karm med drevning och isolering mot en putsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad altandörr i husvägg med synligt drev och frågor om fuktisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen monterad altandörr med drevning och synlig fästningsdetaljer på husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av nyligen monterad altandörr med synliga drevningar och tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad altandörr med synligt drev, skum och en del puts som lossnat vid tröskeln, på en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av isolering och drevning kring nyinstallerad altandörr med synliga fästbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
Jag kommer nog ta hit en plåtslagare som får göra ett korrekt tröskelbleck och sätta plåt runt dörren.

men innan det behöver jag veta hur/om jag ska göra något mer eller om drevningen räcker?
Funderar på att kladda på massa silikon där OSB är synligt, vad tror ni?
 
Du kan ju förstås inte ha drevningen synlig. Det är ju både inte färdigt och icke vattentåligt.

I ditt fall blir det nog snyggast att putsa smygen.
 
Skånepöjk
MathiasS MathiasS skrev:
Du kan ju förstås inte ha drevningen synlig. Det är ju både inte färdigt och icke vattentåligt.

I ditt fall blir det nog snyggast att putsa smygen.
Nej så lång är jag med :) tanken är att colorrocen kommer gå över och sen kläs sidorna in med plåt. Så drevet kommer inte synas. Men jag funderar på fukt bakom stenarna, ifall det kan bli något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.