Vi hade en vattenläcka från ett element för ett tag sen, så vi var tvunga att riva väggen och isoleringen i rummet under elementet.

Nu är allt torkat och klart så ja har börjat återställa väggen.. De är tilläggsisolerat innifrån från timmerväggen, och de är inte direkt standardmått mellan reglarna eller så. Själva innervägg skivan är en spånskiva.

Problemet är att nu efter jag har satt dit spånskivan så kupar den sej utåt, den butar ut i mitten..
Va kan de bero på? Ja satte in ca 2cm för tjock isolering, men ja tänkte att den trycks väl ihop? De måste ju vara bättre med tät isolering mot att ja skulle försöka göra den 2cm tunnare, då kan ja ju råka ta för mkt och få en luftficka tänkte jag.. Men iallafall så kupar sej väggen.

De är ju möjligt att den var så innan utan att ja tänkte på de, och att de då är reglarna som inte är raka. De har ju nyligen stått en och halv vecka med en fuktusugare och kanske därför har slagit sej.

Vet nån något bra sätt att få väggen jämn "utifrån", alltså att ja slipper ta upp den igen? Kan det verkligen vara att det är för 2cm för tjock isolering som gör att skivan kupar sej?

Nån som har nått tips överhuvudtaget eller har en chansning på va de kan bero på?
 
Till att börja med ska isolering inte tryckas ihop, då tappar den sina isolerande egenskaper.

Hur brett har du mellan reglarna? Har svårt att förstå hur en spånskiva kan bukta ute mellan reglarna så vida dessa inte sitter väldigt glest, alternativt att spånskivan är väldigt tunn.
 
joflopp skrev:
Hur brett har du mellan reglarna? Har svårt att förstå hur en spånskiva kan bukta ute mellan reglarna så vida dessa inte sitter väldigt glest.
Precis, mitt tips är att spånskivorna i sig själva är boven i dramat.
 
De är inte hela väggen som ja va tvungen att ta bort, så det är samma dimensioner som det satt tidigare.. 12mm tjock... Ja kommer inte ihåg de exakta måtten på reglarna men runt 40-50cm var det.. Ja tror inte de är spånskivan, den kändes robust iallafall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.