Jag har byggt till ett garage bredvid ett befintligt förråd. Förrådet har som ni ser på bilden värme och fullgod ventilation.

Nu undrar jag om jag kan få till billig ventilation och värme i garaget utan att behöva göra några större investeringar eller ingrepp?

Skulle man t.ex. kunna sätta en mini FTX-fläkt på Röd plats och sedan en vanliga "friskluftsventilation" på Grön plats? Tanken är alltså att det Gröna luftdonet suger in varm luft från förrådet och att FTX-fläkten suger ut och återanvänder varm luft?

Schematisk bild, isolerat garage, uppvärmt rum, värmepump, ventilation, frågor om luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som du byggt en rostkammare för bilen men med så nära till värmepumpen är det ju enkelt att sätta in en radiator som håller underhållsvärme ca 10 °C i garaget. För ventilationen brukar det alltid sitta en ventil nertill i garageporten och sedan har man en annan ventil upptill på motsatt sida inne i garaget. Det brukar räcka om inte bilen är extremt snöig etc. när man kör in den.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser ut som du byggt en rostkammare för bilen men med så nära till värmepumpen är det ju enkelt att sätta in en radiator som håller underhållsvärme ca 10 °C i garaget. För ventilationen brukar det alltid sitta en ventil nertill i garageporten och sedan har man en annan ventil upptill på motsatt sida inne i garaget. Det brukar räcka om inte bilen är extremt snöig etc. när man kör in den.
Förstår inte varför är det en rostkammare?
 
Det är bättre med en öppen carport än ett oventilerat garage. Kör man in en våt bil i ett oventilerat garage blir det som en rostkammare med mycket hög relativ luftfuktighet på vinterhalvåret.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är bättre med en öppen carport än ett oventilerat garage. Kör man in en våt bil i ett oventilerat garage blir det som en rostkammare med mycket hög relativ luftfuktighet på vinterhalvåret.
Ja det är nog ingen som ifrågasatt det, frågan för den här tråden var just hur ventilation och värme ska lösas och om det på något sätt är möjligt att nyttja värmen ifrån förrådet - utan radiatorer m.m.

Skulle man t.ex. kunna ha ett mini FTX-aggregat där den gröna pricken sitter och en utsugsfläkt på den röda?
 
Nej, du vill inte ta varm luft och leda in i ett kallt utrymme, det kommer innebära fuktproblem.
Ordna enkel ventilation i garaget, koppla en radiator till värmepump. Eller ett elelement, det drar inte många watt att hålla plusgrader i ett isolerat garage!
 
  • Gilla
ByggaByggahus
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Nej, du vill inte ta varm luft och leda in i ett kallt utrymme, det kommer innebära fuktproblem.
Ordna enkel ventilation i garaget, koppla en radiator till värmepump. Eller ett elelement, det drar inte många watt att hålla plusgrader i ett isolerat garage!
Kan du skicka nå exempel på en enkel ventilation jag skulle kunna lösa till garaget? Ca 40 kvm.

Ska jag t.ex. koppla på den "vanliga" ventilationen som går genom taket? Antar att det är utsug?
 
Enklaste möjliga ventilation är som det står tidigare i tråden: en ventil långt ner på väggen, en högt upp på andra sidan. Funkar toppenbra.
Gärna med tallrik på insidan, eller annan möjlighet att reglera…,
 
A A bygg skrev:
Enklaste möjliga ventilation är som det står tidigare i tråden: en ventil långt ner på väggen, en högt upp på andra sidan. Funkar toppenbra.
Gärna med tallrik på insidan, eller annan möjlighet att reglera…,
Kan du skicka vad för donar man ska köpa för det?
 
Jag har tilluft lågt, frånluft högt som jag vid behov kan forcera med en fläkt.
Värmen via fläktkonvektor från bergvärmepump.
 
Och varför tror ni inte att det bara hade funkat att sätta ett mini FTX-aggregat mellan rummen?

Då skulle väl garage bara kunna återanvända varmluften som finns i förrådet samt använda ventilationen som finns där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.