Vet någon hur man löser upp rost mellan aluminium och stål? Jag har en gammal kombimaskin (Emcostar från 70-talet). Till den finns en svarvtillsats. I många år har delarna till svarvtillsatsen legat i en låda. Den del som fixerar träbiten när svarven monteras är av aluminium med en genomgående gängad stål-skruv. Skruvdelen går nu inte att rubba, dvs. stålet och aluminiumet har rostat fast i varandra. Jag har försökt duscha på med rostlösare i flera dagar men skruvdelen går inte att rubba. Vad kan man göra?
 
  • Gammal rostig aluminium- och stålkomponent för Emcostar svarvtillsats på en tidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg den i diesel.... Annars brukar värme göra underverk
 
Vatten och citronsyra löser rost fint, miljövänligt och bra är de också!
 
T tobben87 skrev:
Vatten och citronsyra löser rost fint, miljövänligt och bra är de också!
Men det där är väl inte att se sin rost utan korrisionsreaktion(?) Mellan stålet och aluminiumet..
 
Värme/kyla/våld.

Går det att ta bort plastvredet och sätta på nåt metall så man kan öka kraften?

/ATW
 
Frustrator Frustrator skrev:
Men det där är väl inte att se sin rost utan korrisionsreaktion(?) Mellan stålet och aluminiumet..
Det är mest sannolikt aluminiumgjutgodset som har korroderad. Det bildar så Al2O3, vilket är samma som man har i de flesta slippapper som slipmedel. Det är mycket hårt och skarpt. Det är dessutom större än aluminiumet, dvs hela paketet växer ihop så att det hamnar i spänn med vassa keramiska partiklar i gränsytan. Krypolja, värm till 200 grader i ugnen och mutterknackare skulle jag prova. Aluminium har större värmetutvidning än stål, därav förslaget med värme.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för fler kommentarer. Plastvredet sitter med en tunn sprint som går att knacka ur. Förstår jag mattiasp rätt så borde jag sen stoppa in godset i en vanlig köksspis. Jag har ingen mutterknackare men skulle det kunna gå med att klämma åt med en rörtång och försöka vricka? Mitt problem är att resten av maskinen finns på landet så jag har inget bra sätt att hålla enheten fastspänd, särskilt om den är varm. En annan värmekälla jag har är en speedheater. Jag vet inte om den värmer tillräckligt, men med den skulle jag kunna värma bara överdelen av godset. Enheten kan jag då fästa i en brädbit som jag tvingar fast mot en bordsskiva. Vad tror ni om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.