J
Hejsan.

Jag har varit och titta på ett hus.
Huset är från -75 och toalett/badrum verkar vara original från den tiden.
Anticimex har undersökt huset och gjort anmärkning på golvbrunnen, samt att tapeterna börjat spricka i skarvarna, så man får nog lägga ny matta och tapet där.
(Klinkers vill jag inte ha, jag gillar mer våtrumsmatta och tapet)

Men nu till ett av problemen, av någon anledning så har man dragit upp vattenledningarna genom golvet, där dom sen förgrenar sig till resten av toaletten, sen går de ner i golvet igen.
Det är en bit ifrån duschen, så det är ju stor risk att det kan läcka in vatten där.
Jag gissar att det från början stått ett badkar där, som dolt rören (det finns 2 rör som är pluggade, som inte går nånstans)

Finns det något smart sätt att lösa det på?
Man får ju inte ha skarvar under golvet, så det går väl kanske inte att lösa på det sättet?
Är annars det enda sättet att bygga en liten låda (ej tät mot golvet), som skydd för vatten uppifrån?
Det blir ju inte så snyggt.

Såhär ser det ut idag:
Rören.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela toaletten/Badrummet:
Toalett.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nä, andra toalettstolen ska inte stå där :p
 
När du rivit upp golvet/ bilat ur. Så kan du backa de två grova ledningarna till en vägg och bocka ur dem ur vägg, sen drar du utanpåliggande rör alternativt så lägger du in rören i vägg till varje tappställe och drar de andra ändarna till där matningen släpptes ut. Där kopplas sedan rören ihop. Förslagsvis placeras utsläppen/ fördelaren under tvättstället i kommoden, om sådan finns.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Du har "inkommande" (till fördelaren) KV & VV längst till höger, du har KV & VV till tvättställ (antagligen) längst till vänster, du har KV till toalett tredje röret från vänster, du har KV & VV till dusch (fd badkar) uppåtgående, sedan är stora frågan vart dom andra två rören (KV & VV) går till. Det kan gå till köket, vad ligger vägg i vägg med badrummet? KV & VV till tvättmaskin förgrenas antagligen vid "pannan".

Vilka två rör är pluggade?
 
jnse skrev:
Och nä, andra toalettstolen ska inte stå där :p
När barnen har lagt sig och lugnet infunnit sig kan det ju vara ett rätt trevligt sätt att umgås?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
J
Demmpa skrev:
Du har "inkommande" (till fördelaren) KV & VV längst till höger, du har KV & VV till tvättställ (antagligen) längst till vänster, du har KV till toalett tredje röret från vänster, du har KV & VV till dusch (fd badkar) uppåtgående, sedan är stora frågan vart dom andra två rören (KV & VV) går till. Det kan gå till köket, vad ligger vägg i vägg med badrummet? KV & VV till tvättmaskin förgrenas antagligen vid "pannan".

Vilka två rör är pluggade?
Då två rören som går uppåt är pluggade ca 50-100cm därifrån, gissar att det varit ett badkar där förut.
Men det blir inga rör "över", 2 till handfatet, 2 till duschen och 1 till toalettstolen + de 2 pluggade som går uppåt.
 
J
Per_2014 skrev:
När du rivit upp golvet/ bilat ur. Så kan du backa de två grova ledningarna till en vägg och bocka ur dem ur vägg, sen drar du utanpåliggande rör alternativt så lägger du in rören i vägg till varje tappställe och drar de andra ändarna till där matningen släpptes ut. Där kopplas sedan rören ihop. Förslagsvis placeras utsläppen/ fördelaren under tvättstället i kommoden, om sådan finns.
Det med utanpåliggande rör låter bäst.
Men det beror på om golvet ska rivas upp, el om det enbart blir mattbyte (och tapet), det beror på skicket på golvet (och om det blir affär el ej), men nu lät det ju iaf inte som att det var allt för komplicerat el dyrt att fixa till det där :) .
 
Per_2014 skrev:
När du rivit upp golvet/ bilat ur. Så kan du backa de två grova ledningarna till en vägg och bocka ur dem ur vägg, sen drar du utanpåliggande rör alternativt så lägger du in rören i vägg till varje tappställe och drar de andra ändarna till där matningen släpptes ut. Där kopplas sedan rören ihop. Förslagsvis placeras utsläppen/ fördelaren under tvättstället i kommoden, om sådan finns.
Det är inte ALLTID möjligt att backa rören. I min sons hus stack de rakt ner.
Man får hoppas det går...
 
Jag har gjort många sådana badrum, och som @Atom säger, ibland sticker de rakt ner. Man kan aldrig veta innan man rivit upp för att titta. Men i detta fall tror jag att rören viker av åt nåt håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.