Jag försöker mig på att skafta en upphittad yxa. Den har triangelformad kant som de flesta yxor inte har. Hur möter/avslutas den mot skaftet?
Yxa med triangulär kant monterad på ett nytt skaft i en verkstad med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Hur menar du? Skaftet ligger väl under tungan, i hålet?
 
Byurn Byurn skrev:
Hur menar du? Skaftet ligger väl under tungan, i hålet?
Ja du hur menar jag? Jag gör en tajt passning så den borde inte röra sig upp på skaftet.
Min undran var om den behöver en kant för att stanna kvar?
Den ska kilas sen.
 
Det är oftast "bara" kilen som håller yxhuvud och skaft ihop. Skaftets diameter ökar lite nedan huvudet.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Man täljer skaftet så att det gradvis smalnar mot den dimension som det skall ha för att passa i ögat. Det innebär att man kan passa in skaftet litet i gången och tälja litet och prova och tälja litet och prova. När det passar tillräckligt bra slutar man.

Det finns/fanns några få personer som täljer yxskaft så att yxhuvudet stannar mot en kant på skaftet men det är helt onödigt och innebär bara att man gör inpassningen svårare för sig.

Jag brukar gnugga med en timmermanspenna inuti ögat för att få tydliga avtryck på skaftet så jag ser tydligt var jag skall tälja bort mera.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man täljer skaftet så att det gradvis smalnar mot den dimension som det skall ha för att passa i ögat. Det innebär att man kan passa in skaftet litet i gången och tälja litet och prova och tälja litet och prova. När det passar tillräckligt bra slutar man.

Det finns/fanns några få personer som täljer yxskaft så att yxhuvudet stannar mot en kant på skaftet men det är helt onödigt och innebär bara att man gör inpassningen svårare för sig.

Jag brukar gnugga med en timmermanspenna inuti ögat för att få tydliga avtryck på skaftet så jag ser tydligt var jag skall tälja bort mera.
Jo jag gör just så, anpassar lite i taget. Knepet med pennan ska jag testa.
Insåg också svårigheten att få ett rakt skaft men man lär sig!
 
Ja något sånt här får det bli.
Yxa med blått och rött skaft på en arbetsbänk, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får lära mig att vara snällare med rasen så den inte ger så mycket rispor men i övrigt är jag nöjd. Imorgon, typ, är det dags att sätta ihop den.
 
FreQa FreQa skrev:
Knepet med pennan ska jag testa.
Det finns tjocka grafitkritor (upp till typ 12 mm) som borde fungera bra för ändamålet. De brukar man b.l.a. kunna hitta i konstnärsbutiker. Jag brukar använda en mjuk sådan när jag t.ex. ska slipa eller hyvla en större yta så ser man lätt var man har tagit. Det ger betydligt mindre risk för repor än att använda en vanlig blyertspenna.

Exempel:
https://www.skapamer.se/grafitkrita-pitt
http://www.konstnarscentrum.se/product_info.php/derwent-grafitkrita-medium-p-21697
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.