Längst in mot väggen på sidan av mitt högskåp så är det ett "döutrymme" som sedan jag flyttade in för över 10 år sedan endast varit täckt med spånskiva/täckbit.

Nu tog jag tag i saken och tog bort skivan och kollade.
Perfekt utrymme att få in en SMAL vinkyl (Köt en 15cm bred från Elgiganten) samt ett par hyllor ovanför.

Utrymmet är Fulldjup (60) och fullhöjd (225 cm från golvet) däremot bara ca 18 cm brett.

Min tanke var att ställa in kylen i botten och sedan på något sätt bygga hyllor ovanför.

Då "utsidan" på högskåpet är helt slätt, vanlig "köksstomme spånskiva" finns ingen hålning färdigt för hyllor

Min tanke var först att ställa ner två stycken "stomskivor" på varsin sida om kylen (om jag hittar 16mm stommar så får jag KANSKE ner dem precis) (18-15-1,6-1,6=-0,2 cm = 2 mm som kanske går att "pressa") och då skulle jag ha hål färdigt för att kunna enkelt sätta in hyllor (lär få kapa hyllplan själv pga smala bredden)

Men tänkte kolla om någon har någon annan ide?
Kanske det finns någon färdig hylla med färdig bredd 18mm?

Eller göra fasta hyllor och skruva själv (JÄKLIGT tajt om utrymme att borra / skruva på 18cm bara)

Så, ös på med era idéer och kunskaper till någon som aldrig byggt kök förr (men inte har tummen mitt i handen)


/Jocce
 
på skåpsidan om kylen kan du skruva fast en list/konsol från insidan på högskåpet, och på väggsidan om kylen kan du köra din lösning med att sticka in en täcksida (det du kallar för stomskiva). Sätt den med montagelim mot väggen.
 
det går inte att tillfälligt plocka bort högskåpet förresten? för då får du mycket bättre utrymme för att kunna skruva fast eventuella konsoller, och sen stället du tillbaka högskåpet igen.
 
major_tom major_tom skrev:
på skåpsidan om kylen kan du skruva fast en list/konsol från insidan på högskåpet, och på väggsidan om kylen kan du köra din lösning med att sticka in en täcksida (det du kallar för stomskiva). Sätt den med montagelim mot väggen.
Tack. Bra idé.
Tänker du bara en vanlig list att lägga hyllorna på så att säga?

Kan man köpa endast täcksidan löst?

Att ta bort högskåpet tänkte jag slippa då det är skåp ovanför det osv (+lathet att slippa tömma det ;) )


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Tack. Bra idé.
Tänker du bara en vanlig list att lägga hyllorna på så att säga?

Kan man köpa endast täcksidan löst?

Att ta bort högskåpet tänkte jag slippa då det är skåp ovanför det osv (+lathet att slippa tömma det ;) )


/Jocce
ja precis, bara en helt vanlig list i massivt trä. vill man vara fancy kan man ju göra någon slags french cleat men känns lite overkill. de vanliga hyllplanen i ett ikeakök sitter ju tex bara på piggar.

och yes, går utmärkt att bara köpa täcksida, finns på längden och tvären här: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/23614/
men går ju lika bra att bara köpa valfritt folierat hyllplan från bygghandeln, som tex denna:
https://www.bauhaus.se/vita-hyllplan-16x600x1000mm.html
 
Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
Köp en färdig stomme så har du alla delar du behöver. Har du några mm tillgodo så kan även kapa den till rätt bredd och skjuta den på plats.

[länk]
Funderade på den lösningen. Oklart om det blir snyggast / är lättast dock. Men IKEAs stomme så blir det lite för tajt tror jag.


/Jocce
 
major_tom major_tom skrev:
ja precis, bara en helt vanlig list i massivt trä. vill man vara fancy kan man ju göra någon slags french cleat men känns lite overkill. de vanliga hyllplanen i ett ikeakök sitter ju tex bara på piggar.

och yes, går utmärkt att bara köpa täcksida, finns på längden och tvären här: [länk]
men går ju lika bra att bara köpa valfritt folierat hyllplan från bygghandeln, som tex denna:
[länk]
Tack för snabba svar (Snabbare än väntat, själva Kylen kommer ju inte förrens på Torsdag ;) )

Okej, så tänker du att man kör list både på "utsidan" av skåpet och på täcksidan då?
Finns det att köpa material att använda som list som är färdigmålat vitt, eller behöver jag fixa det själv?

Nu kommer riktiga neewb-frågorna här:
Vad bör man använda för skruv? Tänker att spånskivan, både i befintlig stomme och i den täcksidan jag sätter dit brukar vara ganska poröst så man vill inte "tugga sönder" det?

(Eller ja i själva befintliga stommen förborrar man väl kanske ändå igenom?)


/Jocce
 
Vitlackade lister finns i div dim...
https://www.byggmax.se/virke/lister/planhyvlat-virke/planhyvlad-vit-p08302127
Jag skulle använda 21x27 så det finns lite för hyllplanet att vila på.

Alt så skruvar du fast hyllplanen genom täcksidan först, ställer den på plats och sedan skruvar du genom sidan på högskåpet, då behöver du ingen list.
(Om det inte är för tunga saker dvs

Lister skruvar du med 3,0 alt 3,5 mm, 4-5 per list.
Ska du skruva direkt i hyllplanet använder du 4,5 mm och förborrar med 2,5mm borr.
Dra även en sträng vitlim även här så sitter det.

Edit: finns även speciell spånskiveskruv..
https://m.clasohlson.com/se/Spånski...V1EkYCh1bowzyEAQYASABEgKGSvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
Vitlackade lister finns i div dim...
[länk]
Jag skulle använda 21x27 så det finns lite för hyllplanet att vila på.

Alt så skruvar du fast hyllplanen genom täcksidan först, ställer den på plats och sedan skruvar du genom sidan på högskåpet, då behöver du ingen list.
(Om det inte är för tunga saker dvs

Lister skruvar du med 3,0 alt 3,5 mm, 4-5 per list.
Ska du skruva direkt i hyllplanet använder du 4,5 mm och förborrar med 2,5mm borr.
Dra även en sträng vitlim även här så sitter det.

Edit: finns även speciell spånskiveskruv..
[länk]
Tack igen för snabba svar.

Tror inte jag kan skruva i hyllorna på täcksidan först, då det är lite trångt (inkommande elementrör bland annat) för att få in sakerna rakt.
Så tror man får skruva dit list först och sedan ställa in den och sedan lägga på hyllorna.

Jag hade en förhoppning om att kunna ställa in en färdig stomme (eller ja de färdiga sidorna då) med färdiga hål, just för att kunna justera hyllor enkelt, men får nog helt enkelt anpassa in hyllorna redan från början...


/Jocce
 
Mazen Mazen skrev:
Hittade denna stomme som är 16 mm.
Kanske går att ställa på plats och sedan skruva ihop med vinklar...
[länk]

Kan också vara ett alternativ :)

Jag får se lite mer "IRL" på torsdag när jag förhoppningsvis får kylen :)

/Jocce
 
går också att bege sig till närmsta ikea och se vad de har i fynd-hörnan, brukar alltid finnas nån skåpstomme tycker jag. ska man ändå modda och fixa känns det lite onödigt med något för 900+ från skånska
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Så här ser det ut.

Utrymme tillgängligt när kylen är på plats är ca 28-30mm så man får inte ner någon skiva där. Eller inte på båda sidor iallafall .
Eller finns det spånskiva (hålan) som är 15mm eller helst 14?

Om det är skiva endast på ena sidan aå måste den nog stå på höger sida, då det blir svårt att få ut de stora flaskorna annars.

Så vad tror ni? Köpa ett "skåp" och kapa det på höjden och bredden och försöka montera ovanför?
Eller kapa bara ena sidan på höjden?

Andra alternativ?

/Jocce
 
  • Kökshörn med ett kylskåp intill en vägg och ett smalt utrymme mellan kylskåpet och en skåpsida, med ca 28-30mm bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt ett öppet skåp ovan vinkylen skulle jag säga, ett grundare för tex kokböcker, vinglas etc..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.