Ska bygga ett litet skjul/lekstuga med en liten altan runt. Altanen har ett avhugget hörn som ni ser. Har bestämt mig för bärlina på plintar. Altanens yttermått är 4x3 meter.

1. Är 9 lagom antal plintar med 45x145 bärlina eller går det att komma ner i antal? Blir alltså ca 2m plintavstånd på längden och 1.5 på bredden. Regelverket av 45x95 reglar.

2. När det gäller hörnet är jag väldigt osäker på hur man egentligen gör. Är detta ett korrekt sätt att lösa bärlinan under hörnet eller hur borde jag egentligen göra?? Alltså dra in bärlinan för att få bättre stöd i hörnet och låta det bli ett överhäng på ca 30cm (närmst i bilden).

Eller måste jag helt enkelt sätta en extra plint, så två plintar bär upp hörnet? Känns som alldeles för mycket jobb för en så enkel sak, hur gör snickarna?
3D-rendering av en altankonstruktion med bärlinor på plintar och avklippt hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av träram till altan med bärlinor på plintar och avhugget hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Behöver du verkligen plintar? Räcker det inte med plattor under?

Det skulle nog funka att göea på detta sätt (så har jag gjort och har inga problem)


Illustration av en trätrall understödd av betongplattor istället för plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Behöver du verkligen plintar? Räcker det inte med plattor under?

Det skulle nog funka att göea på detta sätt (så har jag gjort och har inga problem)


[bild]
Du menar att jag gör som jag ritat men lägger till två bitar som du ritat in så det hörnet lastas av lite?

När det gäller plattor så orkar jag inte köra och handla 2 ton grus att lägga under. Dyrt och tungt. Plintar också jobbigt men känner ändå att jag föredrar det slitet.
 
Nu har du ju dragit ut din bärlina så att den ligger mot skruvregeln undertill. Det fungerar, men det kanske blir lite fult om bärlinan sticker fram där? Du skulle kunna dra in plinten en bit och sedan lägga en skruvregel extra som går parallellt och på ovansidan av bärlinan. Jag tror du förstår vad jag menar om du ritar in det... Men har du tänkt kjola in det lite eller har du grävt rännor för bärlinorna eller hur har du tänkt göra det snyggt mellan altanens skruvregler och gräsmattan?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
P Pettttter skrev:
Du menar att jag gör som jag ritat men lägger till två bitar som du ritat in så det hörnet lastas av lite?

När det gäller plattor så orkar jag inte köra och handla 2 ton grus att lägga under. Dyrt och tungt. Plintar också jobbigt men känner ändå att jag föredrar det slitet.
Det räcker med en markduk. Du behöver inget grus.
Skulle nog säg att det lättaste sättet att bygga en altan är att köra med markduk direkt över gräset och sen lägga på lite plattor. Vill man vara duktig så gräver man bara bort själva gräset.
Du behöver då heller ingen bärlinga utan lägger plattor lite mer tätt.

Har gjort test själv med att med olika varianter av underarbete och alla har funkat bra. Även varianten med att lägga plattor direkt på gräset. Dock där så kom det upp lite gräs längst en av sidorna.
 
T tobbbias skrev:
Nu har du ju dragit ut din bärlina så att den ligger mot skruvregeln undertill. Det fungerar, men det kanske blir lite fult om bärlinan sticker fram där? Du skulle kunna dra in plinten en bit och sedan lägga en skruvregel extra som går parallellt och på ovansidan av bärlinan. Jag tror du förstår vad jag menar om du ritar in det... Men har du tänkt kjola in det lite eller har du grävt rännor för bärlinorna eller hur har du tänkt göra det snyggt mellan altanens skruvregler och gräsmattan?
Hmm jag hänger inte riktigt med. Är det något sådant du menar? Får hörnet tillräckligt med stöd då?
3D-modell av ett trästommeskonstruktion i hörn med stöd och kjolpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller kjol eller annat avslut så tar jag gärna emot tips. Jag tänkte mig bara planka runtom, alltså kjol i någon bredare dimension så man täcker lite. Eller borde jag har gjort underarbetet annorlunda för att det ska bli snyggt menar du?
 
Redigerat:
  • Gilla
parwe
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Det räcker med en markduk. Du behöver inget grus.
Skulle nog säg att det lättaste sättet att bygga en altan är att köra med markduk direkt över gräset och sen lägga på lite plattor. Vill man vara duktig så gräver man bara bort själva gräset.
Du behöver då heller ingen bärlinga utan lägger plattor lite mer tätt.

Har gjort test själv med att med olika varianter av underarbete och alla har funkat bra. Även varianten med att lägga plattor direkt på gräset. Dock där så kom det upp lite gräs längst en av sidorna.
haha ja det började ju med den tanken. Sen började jag läsa på och du vet hur det är...till slut gjuter man en grund liksom. Jag har nog fortfarande inte blivit 100% klok på syftet med gruset men min tolkning är såhär...blöt jord expanderar så plattorna lyfter och man riskerar att lekstugan står snett...medans grus dränerar och även om gruset är fuktigt så expanderar det inte uppåt när det fryser. Stämmer det eller vad fasen är syftet med gruset egentligen? =)

När det gäller gräs vs jord så känns ju nästan gräset smartare ur vattenperspektivet eftersom det trots allt har viss dränerande effekt jämfört med hård jord...men jag antar man tar bort gräset för den mer mekaniska effekten av tyngd som pressar ihop det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.