Vi renoverar vårt 70-tals hus i suterräng och klurar på hur vi ska lösa golvsituationen. Då det är kallt och rått därnere, badrummet ska uppdateras och radiatorerna stjäl värdefulla kvm vill jag gärna få in vattenbaserad golvvärme. Problemet är att huset ligger på oisolerad platta. En del av plan 1 har uppvärmt garage under men ca 70 kvm är 10 cm oisolerad platta mot berg/skogsmark. Det är öppet ute runt hela våningsplanet förutom på ena kortsidan där det är ny dränering och isolering gjort. Vi kan inte mäta upp någon fukt direkt.

Jag har läst mig till att bila upp grunden och få till ca 30 cm isolering innan gjuten golvvärme är det bästa sättet att göra det på. Vi har dock inte tid eller pengar till detta utan vill lösa det utan bilning. Vi har 15-20 cm att röra oss med från grundplattan upp till färdig klinker. Hur skulle ni lösa den isoleringen? Jag har läst att det inte är bra att överisolera uppifrån även om jag förstås inte heller vill att all golvvärme ska gå till spillo ner i grunden.

Bärande väggar är lättbetong och nya innerväggar är gjorda med stålreglar.

Kan golvplaton i botten vara en idé för att hålla någon sorts luftspalt nedåt? EPS eller rockwool därnäst på ca 70 mm kanske? Sen gjuta in 16 rör i ett lager som bygger 30-50 mm? Därefter flytspackel för att kunna göra noggranna fall i våtrummen? Tacksam gör tankar och idéer på hur vi löser detta UTAN bilning?
 
  • 70-tals hus med suterräng under renovering, visar rå betongplatta och exponerade lättbetongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på ett 70-tals suterränghus i skogsmiljö med garage och balkong, diskussion om golvisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Radiatorer stjäl väl ingen nämnvärd golvyta ?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Ett annat alternativ till att skicka ut dyr värme i betongen och marken och riskera fuktproblem är matta på luftkudde. Enklare och billigare än så blir det nog inte. Och trevligt för fötterna också. Låg bygghöjd.

Någon sådan här
[länk]

Ovanpå t ex såna här
[länk]

Sen finns det ventilerade golv med olika bygghöjd.
Tack för svar! Rent estetiskt och för att det ska hållas snyggt med småbarn går mattalternativ bort tyvärr. Vi har entré/hall, tvättstuga, badrum och två barnsovrum i detta plan. Tänker parkett i sovrummen och klinker i övriga rum.
Ska kika på ventilationsgolv och se hur det kan kombineras med golvvärme, hur mycket det bygger och om det kanske går att koppla in på ftx. 😀
 
D Dilato skrev:
Radiatorer stjäl väl ingen nämnvärd golvyta ?
Nej, de stjäl väggyta som behöver ha skåp och dylikt på för att alla funktioner vi behöver ska rymmas. 🤗
 
Om jag fattar saken rätt så ska du alltså konvertera yta som tidigare inte var riktig boyta till boyta men ska ha garderober på alla väggar så nåt element får inte plats?

Jag skulle sålt och köpt bättre anpassat hus 😉
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
J jennie Palmqvist skrev:
Tack för svar! Rent estetiskt och för att det ska hållas snyggt med småbarn går mattalternativ bort tyvärr. Vi har entré/hall, tvättstuga, badrum och två barnsovrum i detta plan. Tänker parkett i sovrummen och klinker i övriga rum.
Ska kika på ventilationsgolv och se hur det kan kombineras med golvvärme, hur mycket det bygger och om det kanske går att koppla in på ftx. 😀
Man kan ju budgetera för en Puzzi-dammsugare också, för att ta det värsta om olyckan är framme.

Som ägare av hus med källare och för få rum har jag letat info om detta tills ögonen blöder. De flesta bilar upp och lägger isolering, vissa som redan har god rumshöjd kör med ventilerat golv och sen finns det budgetalternativet ovan som går snabbt och inte kostar en arm och ett ben. Platonmatta är ett alternativ till plattorna förresten.

Eller så chansar man med egna metoder, men sök lite på omvänd fuktvandring innan du värmer ett oisolerat källargolv. Du kan lätt skapa en mycket sämre miljö för barnen, lukta unket och hög fuktighet i kombination med trä och kläder och annat man har i huset mitt i sommaren när allt växer som bäst… inte så najs.
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Jag har heltäckningsmatta i mitt biorum (15 m2) i källaren på oisolerad platta med väggelement och det är hur bra som helst.

Mitt *barnbarn* 5 år älskar att krypa omkring på det golvet och leka i det rummet.

Matta är billigt, det är varmt och det är torrt för fukten släpps igenom och försvinner.

Lägga trä på samma golv skulle inte bli bra med den fukt som tränger upp i plattan.

Klinkers är kallt...
 
D Dilato skrev:
Om jag fattar saken rätt så ska du alltså konvertera yta som tidigare inte var riktig boyta till boyta men ska ha garderober på alla väggar så nåt element får inte plats?

Jag skulle sålt och köpt bättre anpassat hus 😉
Nej, det har alltid varit boyta, entréplan. Det är mitt barndomshem och jag kommer inte sälja. Jag behöver maxa utrymmet med förvaring och ändra planlösningen pga fyra barn. Det är inte ett välplanerat hus från början och behöver därför göras om för att passa just min familj. Ska jag köpa ett annat sådant hus i mitt område får jag punga ut med 17-23 miljoner. Det är inte ett alternativ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har heltäckningsmatta i mitt biorum (15 m2) i källaren på oisolerad platta med väggelement och det är hur bra som helst.

Mitt *barnbarn* 5 år älskar att krypa omkring på det golvet och leka i det rummet.

Matta är billigt, det är varmt och det är torrt för fukten släpps igenom och försvinner.

Lägga trä på samma golv skulle inte bli bra med den fukt som tränger upp i plattan.

Klinkers är kallt...
Ett biorum är en annan femma. Jag kommer inte ha heltäckningsmatta i hallen, kommer inte hända. Klinkers är kallt (därav också önskemål om golvvärme) men bra med många fogar så fukt inte stängs in i golvet. Jag kommer inte lägga parkett direkt på plattan förstås.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Man kan ju budgetera för en Puzzi-dammsugare också, för att ta det värsta om olyckan är framme.

Som ägare av hus med källare och för få rum har jag letat info om detta tills ögonen blöder. De flesta bilar upp och lägger isolering, vissa som redan har god rumshöjd kör med ventilerat golv och sen finns det budgetalternativet ovan som går snabbt och inte kostar en arm och ett ben. Platonmatta är ett alternativ till plattorna förresten.

Eller så chansar man med egna metoder, men sök lite på omvänd fuktvandring innan du värmer ett oisolerat källargolv. Du kan lätt skapa en mycket sämre miljö för barnen, lukta unket och hög fuktighet i kombination med trä och kläder och annat man har i huset mitt i sommaren när allt växer som bäst… inte så najs.
Jag tror vårt hus är lite udda kanske som har entrén i suterrängplanet.. Har alltid varit sovrum där och jag har själv bott där som barn. Det har i 50 år varit ett uppreglat undergolv, direkt på plattan, gullfiber i facken och sen limmad spånskiva med limmad linoleum. Ett flytande parkettgolv har tillkommit på det senare. Nu brast ett gammalt gjutjärnsrör och vi fick vattenläcka. När halva golvet behövde brytas upp var det lika bra att göra om rubbet.
Heltäckningsmatta i kombination med just mina barn, och husdjur, skulle iaf vara katastrof. 😅

Omvänd fuktvandring har jag tänkt mycket på ja. Därav tanken om att inte överisolera när isoleringen nu ändå måste ske upppifrån. Internet säger så olika om detta dock så svårt att komma fram till ett fast beslut om hur vi bör göra. Vilka plattor menar du är platonmatta är alternativ till?
 
Subfloor
Nivell

Där har du mellantinget du söker.
Själv avskrev jag det eftersom jag tror att det blir samma komfort som en enklare lösning typ platonmatta. Har man radonproblem är det en annan femma, då vill man nog ha fläktar och allt möjligt.

Min egen lilla lösning hade nog varit, om jag som du hade entrén och blöta skor på källarplan, att enbart köra elgolvvärme där, ovanpå ett golv med platon under. Sen ha resten av golvet ouppvärmt med valfri lösning. Nivåskillnaden kan man bila bort lokalt eller så kör man golvet flytande på platon överallt och chansar på fukten, ungefär som med uppvärmd oisolerad platta (men enklare att återställa vid ev problem).

Jag tror att man betalar väldigt dyrt för den lilla extra komforten som golvvärmen ger jämfört med passivt ventilerat/flytande golv, men så är jag ju en stark förespråkare för mysiga ulltofflor och en kopp te.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Subfloor
Nivell

Där har du mellantinget du söker.
Själv avskrev jag det eftersom jag tror att det blir samma komfort som en enklare lösning typ platonmatta. Har man radonproblem är det en annan femma, då vill man nog ha fläktar och allt möjligt.

Min egen lilla lösning hade nog varit, om jag som du hade entrén och blöta skor på källarplan, att enbart köra elgolvvärme där, ovanpå ett golv med platon under. Sen ha resten av golvet ouppvärmt med valfri lösning. Nivåskillnaden kan man bila bort lokalt eller så kör man golvet flytande på platon överallt och chansar på fukten, ungefär som med uppvärmd oisolerad platta (men enklare att återställa vid ev problem).

Jag tror att man betalar väldigt dyrt för den lilla extra komforten som golvvärmen ger jämfört med passivt ventilerat/flytande golv, men så är jag ju en stark förespråkare för mysiga ulltofflor och en kopp te.
Hall och tvättstuga sitter ihop om typ 40 kvm med samma golv, 11 kvm är badrum. Därför kännd det logiskt med golvvärme där. Stora sovrummet kommer ha kvar sitt befintliga golv och radiatorer. Utöver det är det bara ett litet sovrum om 7 kvm kvar. Det lilla sovrummet kan behålla sin radiator men det kändes som en liten extra del i sammanhanget. Vi har bergvärme så eluppvärmt golv känns dumt. Vi har alltid 17-20 grader inne så jag har ulltofflor och dricker te året runt här. 🫢 Hur hade du byggt upp ditt golv med platon under? Hade du alls gjutit? Tack för engagemanget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.