Gruvanna
Hej

Ska bygga en altan längst med huset.
Bredd 720 cm
Djup 480

Grävaren har grävt ut två diken som går ner till berget.
Jag vet inte hur jag ska göra detta i praktiken.

Funderar på att gjuta plintar i två rader med fyra plintar på varje rad.
Det blir 180 cm mellan varje plint

Har följande frågor. Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med dessa :x

1 - Hur ska jag ta reda på var plintarna ska stå? Hur mäta?

Vad är lagom avstånd mellan bärlinorna om man använder 45x195 virke? Dvs i djupled. Hur många rader behövs det om altanen ska bli 480 cm från husväggen och ut?

2 - Kan man gjuta plintar direkt på berget utan armering?

3 - Tänkte gjuta upp till marknivå. Sen skruva i trävike och såga det i rätt längd och därefter lägga bärlinan på den. Tanken är att det ska gå lätt att såga av träet och på så vis kunna justera höjden för bärlinorna.

4 - Hur långt kan altanen sticka ut från bärlinorna? Dvs måste plintarna stå ända ut i hörnen och längs sidorna?
 
Redigerat:
Gruvanna
IMG_0540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser de grävda kanalerna ut. Berggrunden varierar mellan 20- 90 cm till marknivå.
 
Gruvanna
IMG_0541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gruvanna
IMG_0541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gruvanna
IMG_0539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gokväll.

Bredd 7,2 m ger 5 plintar, med 4 sträckor á 1,8m (teoretiskt).
Men dra in de yttre plintarna lite (kanske 20cm) så slipper man se dem cc-måttet på plintarna blir ju då 1,7m istället.
De blir även lättare att bygga "kjol" på altanen" när ingen plint är i vägen (om altanen blir högt över färdig mark).

Djup 4,8m med två plintrader funkar fint, och då tänker jag mig att altanen är fäst i husets fasad alternativt husets grund.
Det blir då en plintrad ungefär i mitten och en längre ut.

Om man tänker sig ett överhäng med 0,4m på bjälkarna blir spännvidden för bjälkarna (4,8 - 0,4)/2=2,2m.
Första plintraden 2,2m ut från huset.
Andra plintraden 4,4m ut från huset.
Altanen slutar 4,8m ut från huset.

Så, enligt spännviddstabellen får jag fram (med lite interpolation i huvudet) att med spännvidd 2,2m för bjälkarna och 1,7m spännvidd för bärlinorna kan man ha 45x170 som bärlina och 45x145 som bjälkar.

Och för att svara på dina/era numrerade frågor:
1:
Man kan bygga tillfällig ram/rektangel, kryssmäta den, sen mäta från den, ha ramen som referens för resten.
Man kan också bygga "profiler" alltså, 3 brädor som man slår ner i backen (hörnen på en triangel ovanifrån sett), fästa två brädor horisontellt på rätt höjd (samma höjd överallt, detta blir höjdreferens) och använda snören (t.ex. murarsnören) även här kryssmäta.
Alltså lite hederlig geometri.

Och med resonemangen ovan (innan svaren på de specifika frågorna), ni kan köra med 45x195 virke, om det är det ni har hemma, det blir bra.

2:
Plintar på berg ska dubbas, vilket innebär att man borrar ett eller flera hål i berget, gjuter fast armeringsjärn som sedan löper i plinten. Här kan man använda ankarmassa eller blanda till något med standardcement, men jag kan inte receptet där.
Om plinten går högt övermark kan den behöva mer armering, dvs om det finns risk att den ska ta upp horisontella krafter. (Är den nedgrävd har den ju stöd av marken runt i kring.)

Efter att armeringsjärnet är fäst i berget trär man över ett papprör och stabiliserar det i lod med antingen strävor eller i ramen som man gjorde för att mäta ut allt (beroende på om man kör med snören eller träram).

3:
Ja, det är en vanlig variant att använda stolpar.
Gjut in stolpsko i plinten när den gjuts, se till att plintarna kommer skapligt i linje samt att stolpskorna är på rätt ställe. Vrid stolpskon 90gr "fel" så att stolpen kan flyttas lite in/ut från huset sett så att bärlinan blir rak.

4:
Ja, altanen kan sticka ut utanför plinten.
Rent krasst, det som begränsar är virkets dimension i bärlina och bjälke (beroende på vilket håll altanen ska sticka ut åt) samt hur mycket tyngd som ligger på i andra änden av hävstången som skapas av utsticket/överhänget.
Det som kan begränsa är hur man bygger altanen. Om man bygger med underliggande bärlina så är det lätt att göra överhäng/utstick men om man ska fälla in bjälkarna mellan bärlinorna kommer plinten behöva stå längre ut.
Men du/ni ser ut att ha gott om plats på höjden.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Vet ej hur bra berget är men borra ner stolpskor är smidigare än massa blandning av betong
 
Polos skrev:
Vet ej hur bra berget är men borra ner stolpskor är smidigare än massa blandning av betong
Hmm, men då ska det galvade armeringsjärnet på stolpskon fästas i berget med antingen ankarmassa eller cement.
Samt att det ser ut som att berget kommer att täckas i det här fallet (återfyllas).

Om man ska man bygga altan på synligt berg håller jag med dig.
 
Gruvanna
JOW skrev:
Gokväll.

Bredd 7,2 m ger 5 plintar, med 4 sträckor á 1,8m (teoretiskt).
Men dra in de yttre plintarna lite (kanske 20cm) . . . . . . . . . . . . . .
TACK :D . . SOM F**. Du e ju verkligen forumgud. Ångesten släppte. Grejen är att jag måste göra det här närmsta dagarna pga "omständigheter". Nu känns det som jag kan sätta igång. Återigen Tack!

En fråga: angående punkt 2 med att armera plintarna. Är det helt jättenödvändigt? Det ska täckas med jord ända upp tänkte jag.
Är det för att de ska stå still när man gjuter eller för att de inte håller annars?
Plintarna kommer att bli olika höga. Den högsta ca 90 cm och den lägsta runt 20-30 cm.

Problemet är att det inte finns någon el (än) och att det är ett stort projekt att borra
 
Dubbningen av plintarna till berget gör man för att de ska stå kvar, även efter att det är återfyllt. Om de börjar glida 1cm om året...

Armeringen i plinten gör man för att den ska uppnå sin konstruerade styrka.
Den behöver inte överdrivas, ett par 12mm järn räcker och det orkar man handsåga.
 
Gruvanna
Ah . .ok. Problemet är själva borrningen pga av elen. Jag antar att man ska borra ner 2 st armeringsjärn i berget?
 
Elverk gått att hyra.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Det är nog inte värre än att det går med batteridriven borrhammare. Kanske går att hyra från snickare eller cramo/ramirent tex
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Gruvanna skrev:
TACK :D . . SOM F**. Du e ju verkligen forumgud. Ångesten släppte. Grejen är att jag måste göra det här närmsta dagarna pga "omständigheter". Nu känns det som jag kan sätta igång. Återigen Tack!

En fråga: angående punkt 2 med att armera plintarna. Är det helt jättenödvändigt? Det ska täckas med jord ända upp tänkte jag.
Är det för att de ska stå still när man gjuter eller för att de inte håller annars?
Plintarna kommer att bli olika höga. Den högsta ca 90 cm och den lägsta runt 20-30 cm.

Problemet är att det inte finns någon el (än) och att det är ett stort projekt att borra
Varsågod, ibland får man "byggångest" och fastnar i grubblerier....
Dock vill jag bara påpeka att forumgud endast återspeglar tid som medlem och antal inlägg (eller hur det nu var) och inte nödvändigtvis gudaktig kunskapsnivå.. ;)

Angående fråga två, se corres svar.
Jag har även sett någon bild på plintarmering utförd med endast ett järn i mitten, fast grövre då.
 
Gruvanna
Tack alla för svaren. Det får bli att köpa elverk och göra plintarrmering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.