Det dundrar som ett smärre vattenfall när man spolar, duschar på ovanvåningen. Avloppsrören ligger för tillfället öppna mot sovrummet efter en renovering. Jag har tänkt bygga in dom men funderar på om det går att ljudisolera rören på något sätt. Nån som har några tips och/eller synpunkter?
 
  • Gilla
moloko
  • Laddar…
Någon?
 
Det finns ljudisolerade avloppsrör för ändamålet, alternativt använder man MA gjutjärnsrör. Annars är det väl bara att bygga en låda, som är klädd med ljudisolerande material på insidan, runt röret.
 
lordi skrev:
Det finns ljudisolerade avloppsrör för ändamålet, ...
Poloplast, t.ex. Finns hos alla grossister.
 
Är rören lätt tillgängliga kan man sätta på skumgummimatta runt dem, finns på närmsta biltillbehörsfirma eller biltema om man så önskar. Vill man få det knäpptyst "grundar" man med en bitumenmatta sen skumgummi, bitumen finns dock inte på biltema tror jag (men iaf på mekonomen).
 
  • Gilla
Lamamaaan
  • Laddar…
v-g skrev:
Är rören lätt tillgängliga kan man sätta på skumgummimatta runt dem, finns på närmsta biltillbehörsfirma eller biltema om man så önskar. Vill man få det knäpptyst "grundar" man med en bitumenmatta sen skumgummi, bitumen finns dock inte på biltema tror jag (men iaf på mekonomen).
det låter som ett grymt tips! rören är installerade och klara så jag är inte sugen på att kalla in rörmokaren och byta... Låda ska byggas utanför ändå (jag hade en förut också men den var inte tillräckligt ljudisolerande i sig själv)
 
Dela gärna med dig av resultatet.
 
Hej!
Jag har samma problem, och vore väldigt tacksam om du berättade hur resultatet blev.

Rören i min lägenhet går i klädkammaren intill sovrummet, men de kunde lika gärna gått i sovrummet, lådan som idag är byggd runt dem tycks inte göra minsta nytta.

Är själv beredd att ta fram hammare och kofot, men ju mer jag vet innan desto bättre.

mvh Manowar
 
jag har inte orkat ta tag i det ännu - testa gärna själv å se hur det gick ;) ...
 
Hej på er!
en låda i sig ger inge vidare ljuddämpning snarare tvärtom blir det snarare förstärkt som i en
gitarr eller fiol typ. lägenhetskåkar från sjuttiotalet kan i bland va byggda med oisolerade
mellanväggar (mellan rummen) vilket medför att det blir förbannat lyhört mellan rummen.

vanlig isolering om du har nåt som ligger, och svepa runt rören och fäst med lite ståltråd.
behöver inte va så tjockt. brukar gå att "dela" på skivorna.
det brukar funka och blir inte så dyrt. inte så lyckat kanske om rören ligger öppet i tex en garderob men då får man nog gå ett steg till och skiva in det.

har själv byggt in en avloppstam i en innervägg utan isolering, visst bullrar det en del men
inte så det stör tycker jag . man hör ju att det funkar i alla fall :)

Lycka till och som sagt skriv gärna om hur det vart.

trosken
 
Borde inte underredsmassa vara enklare att spraya på rören??
Det blir ju en gummimassa av det som borde dämpa. Dock vet jag inte riktigt hur det luktar och brandfarligt osv... Bara en tanke...
 
Bitumen är rätt brännbart det också mig veterligen. Det är ju i princip bitumen de utvinner ur oljesanden i Canada. Men det tänder ju inte som om det vore bensin precis ;) Tror reglarna bredvid börjar brinna ungefär samtidigt så...

Du får på mer vikt med bitumenmatta dvs bättre dämpning sen far massan överallt om man sprutar, man får nog pensla isf.
 
Trevligt med alla förslag, men är det någon som verkligen provat det som föreslås? Trosken t ex, varför bullrar dina rör fortfarande?

Ta inte det här som en provokation, jag vill bara veta vad som funkar och vad som inte gör det. Kommer inget radikalt bättre förslag kommer jag att prova bitumenmatta runt röret och sen en gipsskivelåda runtom, fylld med fylld med gullfiber och lufttätt fogad med plastisk fogmassa längs alla skarvar.

Ljudisolering tycks handla om att inte sätta luften i rörelse, och att förlora så mycket energi som möjligt i skiktövergångar, om jag förstått saken rätt.
 
Y
lyfter ämnet..

Någon som har provat och kan bekräfta om det gör skillnad... funderar på köpa en hink underredsmassa och smeta på, sen klä med isolering av något tyngre slag...

borde ju dock finnas produkter som är syftade för detta med avloppsrör.


tänkte bett vvsfirman att sänka rören så de inte går så nära huset för nu är det nästan en krök direkt under huset... fast har inte råd att anlita fler firmor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.