Har märkt att det kommer mycket ljud från rören som går till och från vår frånluftsvärmepump. Hur minskar man ljudet på bästa sätt? Lindade en handduk runt rören på test och det gjorde stor skillnad. Bifogar en bild på hur det ser ut, bott i huset sen i februari och tycker väl att installationen ut att vara slarvigt utförd.
Rör insvepta med en handduk för ljudisolering ovanför en IVT värmepump i ett utrymme med begränsat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja så ska det inte se ut ovanför en FLVP om det är rätt gjort. Avluftkanalen ska vara kondensisolerad eftersom den blir kall vid normal drift. Finns "isoleringsstrumpor" man drar över röret. Det bör inte vara en så tvär böj på kanalen alldeles ovanför pumpen. Normalt använder man i första hand flexibla ventilationsrör i aluminium. Ofta brukar man också ha ett "överskåp" som döljer rören och dämpar ljudet. Överskåpet kan också kläs med mattor för billjuddämpning på insidan plåtarna.
 
Så om jag byter ut dem till flexrör i alu samt ljudisolerar dem med matta samt ev. bygger in rören så har jag gjort vad jag kan? Tips på hur jag kan jämna ut böjen? Är ju inte mycket yta att göra 2 st 90 graders böjar. Kan man använda vanliga ventilationsböjar en bit då de borde vara tystare och bara ha flex en liten bit?
 
Byt till flexibla ljuddämpare i stället så får du allt i ett, även kondensisolerade.
 
När man tittar på flexibla kanalljuddämpare såsom http://www.ventin.se/ljuddampare-flexibel-kanalljuddampare-c-59_112.html är i produktdatabladet angivet att det inre flexröret är perforerat (för att ljuddämpningen ska bli extra bra). Det borde dock innebära att den kalla avluften skulle kunna tränga ut i isoleringen mot det yttre skalet(?) Då skulle detta kunna bli kallt och det skulle kunna bildas kondens på yttre ytan. Jag tror flexibel kanalljuddämpare kan passa bra på frånluftskanalen om det behövs men till avluftkanalen bör man välja isolerade spirorör eller isolerad flexibel aluminiumslang 125mm.
 
Dom är tillräckligt böjlig för ditt behov, finns 120cm långa också.

Ev kondens tror jag inte blir ett problem.
Bättre isf med en isolerstrumpa över en flexdämpare (y)
 
En hålperforerad insats i en ljuddämpare fyller en funktion vad gäller dämpning av kanalljud, dock ej flankljud som här är fallet. Det du behöver göra är att bygga en tät gipslåda som du sedan fyller med löst packad isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.