Hej,

Håller på att beställa fönster och en balkondörr, där dörren hämna mellan två fasta fönster. fick ritningen på den sidan så här, det är en kortsidan på ett uterum på en gammal stugan. ska man linjera karmarna på översidan eller har olika höjder så att glaset linjerar? dörren har 9 cm mer bågen än fastfönster, så om glasen ska linjera då blir dörren 9 cm högre än fönsterna. Hur brukar man välja?
Ritning av en balkondörr flankerad av två fasta fönster med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kines skrev:
ska man linjera karmarna på översidan
Ja
 
Om du inte linjerar karmarna kommer foder och lister se konstigt ut.
 
det var sånt bild som gör mig förvirrad ;)
Två gula ytterdörrar med glasfönster och gråa karmar på en husvägg med röda paneler och vita lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Man brukar linjera karmarna. Sen får man göra som man själv anser snyggast :)

Det fallet du visar på bilden är ändå snyggt för det är i lite äldre stil, men med modern stil tror jag inte det blir särskilt snyggt.
 
surris surris skrev:
Man brukar linjera karmarna. Sen får man göra som man själv anser snyggast :)

Det fallet du visar på bilden är ändå snyggt för det är i lite äldre stil, men med modern stil tror jag inte det blir särskilt snyggt.

Min stuga är också gammal men jag har inte köpt med så fina spröjsar, men jag har ändå valt med klassik profil. de andra två sidor på insidan och ut sidan ser så här, uterummet har inte så högt tak, så kanske ändå dörren ska linjera karmen med fönster...

Renovering av gammal stuga, rödfärgat timmer med nya fönster och arbetsfolk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av uterum med nyligen installerade fönster med klassiska profiler i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
K Kines skrev:
Min stuga är också gammal men jag har inte köpt med så fina spröjsar, men jag har ändå valt med klassik profil. de andra två sidor på insidan och ut sidan ser så här, uterummet har inte så högt tak, så kanske ändå dörren ska linjera karmen med fönster...

[bild][bild]
Ja det blir bäst(y)
 
  • Gilla
Kines
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.