Ska ha klinker golv och har skruvat första lagret gips. Tänkte sen limma det andra lagret och temporär skruva fast det tills det fastnat. Men en snickare har sagt att han använder klinker fix och kammar ut detta med 6mm sen bara lägger det andra lagret på. Detta verkar suveränt eftersom jag slipper skruva i detta lager för att det ska "bita" (jag har golvvärme).
 
Det finns särskilda fästmassor som kan fungera både som gipslim och som fix. De är ganska dyra. Vanligt fix fungerar inte fullt så bra om gipsen ska ha en böjstyvhetsförstärkande funktion, men om det inte är i badrum kan man nog köra på det utan större risk.
 
jon_h skrev:
Det finns särskilda fästmassor som kan fungera både som gipslim och som fix. De är ganska dyra. Vanligt fix fungerar inte fullt så bra om gipsen ska ha en böjstyvhetsförstärkande funktion, men om det inte är i badrum kan man nog köra på det utan större risk.
men då är det bara att "lägga" på gips skivan inget tryck behövs ?
 
Nej, inte mer än att man trycker dit den ordentliget precis i början. Om man vill kan man dra i några skruvar, men de ska bort när limmet torkat om det är våtrum det gäller.
 
jon_h skrev:
Nej, inte mer än att man trycker dit den ordentliget precis i början. Om man vill kan man dra i några skruvar, men de ska bort när limmet torkat om det är våtrum det gäller.
Nja inga skruvar ,jag har vattenburen golvvärme under...
 
Då skippar du skruvarna.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.