Nu är det dags att gå ner i gruvan och börja inreda sutterängplanet. Tanken var då att på befintliga innerväggar av Leca limma upp gipsskivor direkt. Vad jag förstår går detta att göra med t.ex gipsspackel/kakelfix.

Någon som har erfarenhet/tips om detta?
 
Tjena...Skulle nog undvika att sätta gipsen rätt mot lecan...köp ventilerade hattprofiler och sätt mot lecan så har du något att skruv gipsen på.
 
Fråga din lokala bygghandel om gyprocs handboken... Riktigt bra.. därstår allt du behover veta om gips.

NGB
 
Gips på vägg av stenmaterial limmar man ofta med gipsbruk utdraget med tandspackel.
 
Det går alldeles utmärkt att limma med gipsbruk mot stenvägg! Gjorde det själv nyligen då jag renoverade souterrängvåningen i mitt hus.
Vi la på gipsbruket med murslev eftersom väggarna var ganska ojämna. Vi la 3 - 4 vertikala strängar bruk på den gamla väggen och tryckte sen dit skivorna. Det går säkert lika bra att lägga bruket på skivans baksida!
För att får väggen att bli jämn använde vi en rätskiva när vi tryckte fast skivorna.
 
Japp, gipsbruk funkar fint och är lätt att jobba med.
 
anaitis skrev:
Det går alldeles utmärkt att limma med gipsbruk mot stenvägg! Gjorde det själv nyligen då jag renoverade souterrängvåningen i mitt hus.
Vi la på gipsbruket med murslev eftersom väggarna var ganska ojämna. Vi la 3 - 4 vertikala strängar bruk på den gamla väggen och tryckte sen dit skivorna. Det går säkert lika bra att lägga bruket på skivans baksida!
För att får väggen att bli jämn använde vi en rätskiva när vi tryckte fast skivorna.
Jodå..det går alldeles utmärkt och är smidigt...fast du får problem i framtiden då det börjar svartna på baksidan av gipsen...använd ventilerade hattprofiler så du får luft/icke organiskt material bakom gipsen...
 
Tanken var att inte göra väggen ännu tjockare än orginalets 150 leca + 2*13 gips.

Visst kan det vara bra med luftning, dessutom underlättar det ju eldragning m.m. Frågan är dock OM det verkligen behövs luftning :question

Vi pratar här enbart om gipslimning av innerväggar (ej ytterväggar), isolerad platta (300), sutterängplan har stått uppvärmt i 18 mån så någon kvarvarande byggfukt lär inte finnas kvar, mekanisk frånluft m.m.
Om nu expertisen och Phille absolut förordar ventilation, då skall det bli! Inget problem MEN är det någon som har sett/upplevt/tror att det blir problem med svarta prickar = mögel :question
 
É
Slipper man använda pappremsa för skarvarna när man limmat upp skivorna med gipsbruk och sen spacklar? Varken gips eller leca-muren ska väl röra sig? Eller är det bra göra det för säkerhets skull ändå?
 
Gipsputs är annars en variant så slipper man oroa sig för pappret i gipsskivorna, blir helt slät yta som en gipsskiva. Vi har gipsputs på alla ytterväggar i källaren utom grovutrymmen där det är cementbaserad puts, (dock är innerväggarna av trä med vanliga gipsskivor, men diffspärrar mot alla stenväggar och golv)
 
É ÉlPon skrev:
Slipper man använda pappremsa för skarvarna när man limmat upp skivorna med gipsbruk och sen spacklar? Varken gips eller leca-muren ska väl röra sig? Eller är det bra göra det för säkerhets skull ändå?
Du bör ändå köra pappersremsa. Även om underlaget i princip in är dött rör sig leca och andra ”döda” underlag en aning annorlunda än gips. Mina skarvar på renoveringsgips limmad på lättbetong har tex vintertid en hårfin spricka där det inte är remsa
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.