Förra året limmat jag upp en brandskyddsskiva enligt försäljarens instruktioner. Det kändes stabilt och blev godkänt av sotaren. Nu ett år senare så står skivorna prydligt vid sidan av och limmet ligger i sopkorgen.
Se bild:

Avlossade brandskyddsskivor lutar mot en vägg vid sidan av en hög med rester av orange bygglim på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick lite tid över från ett annat projekt så jag tänkte slutföra några mindre projekt som detta och spackla övergångarna och dra på lite färg när jag upptäckte att skivorna flexade helt plötsligt. Så jag petade lite extra på en av dem som då släppte helt från väggen.
Limmet satt bara kvar på kanterna på virket som sitter närmast muren på bilden. På OSB-skivan satt inte en atom kvar så jag antar att det är en orsak? Men samtidigt så satt det inte särskilt mycket lim kvar på brandskyddsskivorna heller, utan det satt mer som ett skal med ett fåtal fästpunkter så det släppte ganska direkt jag lyfte ner skivorna och petade lite extra på limmet.

Så min tanke var att skruva ner OSB-skivan och ersätta den med en gipsskiva istället för att slippa allt organiskt, men vad mer jag kan jag göra för att garantera att detta inte ska behöva göras om, om ett tag igen?

Skivan är jag ganska säker på att den kommer från Jötul (jag fick köpa spillbitar så det fanns inte direkt någon originalförpackning) och jag antar att limmet hör ihop (en vit plastkorvsförpackning med orange gegga), men monteringsanvisningen på deras sida leder bara tillbaka till "Tillbehörssidan" där det står att skivan är bäst i världen och busenkel att montera.
Jag har inte så mycket mer att gå på än säljarens beskrivning som var "kladda på limmet som man gör med kakelfix och tryck fast plattan på väggen och se glad ut".

Några fler givande visdomsord om denna montering så att jag lyckas bättre?
 
Du har väl två alternativ?
1, Göra som de föreslår, alltså kladda och vara glad.
2, Whatever.... (summon Shiva)
.
.
.
.
3, Invänta expertis som kommer att förmedlas här.
 
Ifall det inte var tydligt nog så har jag redan testat alternativ 1 (limma på och se glad ut) och det var då det slutade som på bilden efter drygt 1 år ;)
 
Det kan ha varit en dålig batch. Men testa alternativ 2 istället?
 
Kan väl svara på frågan själv nu efter att ha fått tag på en snubbe på Jötul som hade lite bättre koll än den svenska återförsäljaren. Enligt denna så är limmet som medföljer inte särskilt bra och han rekommenderade istället Tec 7. Problemet blir dock för mig att sotaren insisterade på att det medföljande limmet skulle användas för att upprätthålla rätt värmeskydd, och eftersom att sotaren har monopol på allt som har med skorstenen att göra så kan jag inte göra annat än att försöka igen men med gips som grund istället för OSB (trots att det skulle funka oavsett underlag).
Jötul-killen föreslog även ett par skruvar men det var ett bestämt NEJ från sotaren där.
Man kunde även prova med kakelfix som lim och den biten hade sotaren inga arga åsikter om i alla fall.
 
Fast hur vet sotaren vilket lim du använt sen? Det primära är väl att skivorna sitter där. Sen hur de sitter fast kan rimligen inte vara dennes avdelning.
 
En vild gissning är för att limmet falukorvsfärgat och skivorna är ljusgråa. Det syns på 18 mils håll hur man limmat det då originallimmet ska kladdas på med en tandad fixskrapa så i mitt fall trycks det ut på hela långsidan av skivan.
Sotaren som godkänner detta är trevlig och så men väldigt noggrann, och mitt bygge är än så länge bara muntligt godkänt då taksäkerheten ska godkännas nästa år (omläggning av tak) och först då får jag på papper att allt är godkänt. Så jag vågar inte chansa på en lösning som sotaren kommer klaga på.
 
Är det en kalciumsilikatskiva? Det kanske står i tråden någon stans. Jag skruvade fast en sådan bakom vår kamin. Jag placerade skruvarna så att de inte tog så mkt strålning. Sotaren godkände detta utan problem.
 
O Olf Oggler skrev:
Är det en kalciumsilikatskiva? Det kanske står i tråden någon stans. Jag skruvade fast en sådan bakom vår kamin. Jag placerade skruvarna så att de inte tog så mkt strålning. Sotaren godkände detta utan problem.
Av utseendet att döma är det en kalciumcilikatskiva, ja.
 
Fast man måste ju kunna bygga utan att lim och sånt syns ? Det måste vara en oerhört strikt tolkning av regler och annat.
 
Jag hade nog valt kakelfix, speciellt om du ska byta ut OSB mot gips ...
 
osb skivor brukar vara vaxade, kan vara tänkbar anledning till att limmet inte fäster så bra
 
Ja, jag får ju gömma bort allt bakom färg och spackel och göra det snyggt sen och jag tror inte att sotaren skulle märka om jag använde något annat nu när det ska göras ett nytt försök. Men när det var aktuellt inför besiktningen av kamininstallationen så sågades väldigt många av mina funderingar och förslag. Bland annat skruvar, konstruktionslim och även andra varianter av skivor (minerit/liknande).
Men som sagt, jag har redan limmet nu så för husfridens skull gör jag ett nytt försök med det bara. :)
 
Kör med det "rätta" limmet ut i kanterna och tec7 på de stora ytorna så blir alla glada. ;)
 
  • Gilla
Lowet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.