Jag bor i ett stenhus från 1940-talet (antagligen Siporex).

Finns det några grova antaganden som jag kan utgår från hur elledningarna inuti väggarna är dragna?

Går till exempel kablaget från brytaren till en taklampa bara rakt upp till lampan? Går kablarna till ett vägguttag (på andra sidan rummet) från taket, golvet eller längs taket (t.ex. 1 dm ner) runt rummet?

Jag vill undvika att borra i något när jag sätter upp mina Elfa-skenor :)
 
Man kan inte vara 100% säker men visst, man kan utgå från att det är som du skriver, man har inte så stort val faktiskt. Om det är en mellanvägg så kolla andra sidan också hur brytare och uttag sitter. Om det sen går i tak, golv eller runt väggarna är omöjligt att säga, det är lite upp till varje elektriekr hur man gör när man installerar.
Även elektriker borrar sönder så......

Lycka till
 
Det finns utrustning som känner av, var i väggen det går ström. Finns att köpa för enstaka hundralappar...
 
Du skulle också kunna prova att skjuta i en dragfjäder och lyssna dig fram. Underlättar om man är två och strömmen är bruten
 
Rikard Ågren skrev:
Du skulle också kunna prova att skjuta i en dragfjäder och lyssna dig fram. Underlättar om man är två och strömmen är bruten
OBS använd en dragfjäder i plast med en liten metall fjäder längst fram. Allså inte en fjäder modell "rensband" av stål. Den skär sönder kabelisoleringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.