I skrytsamma artiklar har vi tidigare kunnat läsa från självsäkra mäklare att bolåntagarna klarar fördubblade räntenivåer utan några som helst problem. Nu i samband med den senaste räntehöjningen från Riksbanken uttrycker sig VD Jeanette Gustafsdotter på följande sätt:

"- Dagens beslut var väntat men olyckligt. Riksbankens direktion borde ta hänsyn till att hälften av bolånekunderna kommer att få svårt att klara sina bostadslån samt inväntat hur oroligheterna i Grekland kommer att påverka ekonomin i Europa, säger Jeanette Gustafsdotter, VD Mäklarsamfundet."

Nu helt plötsligt skulle hälften av bolånekunderna få svårt att klara sina bostadslån vid dagens löjligt låga räntenivåer. Som jag ser det är uttalandet antingen ett tecken på att situationen är värre än vad mäklarna tidigare hävdat eller så är det ett simpelt utspel för att försöka sätta press på Riksbanken att vara mer restriktiva med framtida höjningar.
 
Bankerna har en räntemarginal som skinnar bolånekunderna snabbt tilsammans med elbolagen.
Två verksamheter som efter gjorda investerings presterar noll i stort sett!
Att bankerna är oroliga kan jag förstå för problemet sitter i att bankerna själva inte är solventa.

Med dom bonusar som betalas till sliskigt guldbehängda lågutbildade släktingar som bankmän är är krimminelt!
Ingen med förstånd kan motivera dom ersättningar som dessa människor tar ut.
Dom riskerar andras pengar utan att betala för detta .
 
De räntesatser som vi ser nu och har sett under de senaste åren är rekordlåga så om man inte har marginal att klara en låneränta på åtminstone 7-8% så anser jag att man har skaffat sig ett för dyrt boende.

Att sedan både banker och elbolag håller på att skinna oss medborgare är en annan femma.
 
Själv tror jag inte för en sekund på vad Mäklarsamfundets VD skriver. Det hela liknar bara ett pinsamt försök att påverka Riksbanken. Tror att de flesta låntagare utan tvekan klarar betydligt högre räntor men självklart skulle det kunna påverka bostadspriserna i negativ riktning vilket mäklarkåren vill motverka.
 
Deven skrev:
"- Dagens beslut var väntat men olyckligt. Riksbankens direktion borde ta hänsyn till att hälften av bolånekunderna kommer att få svårt att klara sina bostadslån..."
Det kan bara vara ett fåtal som köpt hus sedan årsskiftet 2008/2009 då reporäntan passerade 2,0% förra gången. Hade hälften av bolånekunderna problem då också?
 
Det kan ju också vara så att folk har belånat huset ytterligare nu när det varit så låga räntor och använt pengarna till konsumtion och hamnar i samma sits som dom som köpt ett hus 2008/2009?

Banken är en affärsverksamhet. Dom är inte en vän. BANKEN ÄR INTE DIN VÄN. Dom har vinstintressen precis som alla andra. Varför skulle dom annars lura på folk pensionssparanden där man låser in sina pengar i 40år mot usel avkastning osv. För dom tjänar pengar på det så klart.

Vill man inte gynna bankernas bonussystem så är det helt enkelt till att spara INNAN man handlar. Ja, jag har också bolån så ja, jag sitter också i samma båt även om jag inte är så högt belånad.

Lite av grundproblemet är att folk inte vet vad pengar är och pengars värde hur man räknar på saker och ting. Skolan behöver lära ut dessa saker istället för att räkna på hur hög sockerkoncentrationen i saft spädd 1:4 är.
 
Idag på E24 är där en intervju med samma Jeanette Gustafsdotter där hon propagerar för att bankerna ska införa amorteringskrav. Känns som ett mer vettigt uttalande än att försöka påverka Ingves hur styrräntan ska sättas.
 
Dessutom så är inte riksbankens uppgift att syssla med bostadspolitik utan att hålla inflationen i shack. Många, ja allt för många tror att riksbanken har till uppgift att just styra boräntan men så är icke fallet.
Det borde Jeanette Gustafsdotter om någon begripa. -Populistiskt utspel i mina ögon.
 
Nyfniken skrev:
Det kan bara vara ett fåtal som köpt hus sedan årsskiftet 2008/2009 då reporäntan passerade 2,0% förra gången. Hade hälften av bolånekunderna problem då också?
:) jag håller tyst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.