Hoppas jag valt rätt underforum för frågan, är ny här och osäker på var det passade in bäst.

Mitt hus dränerades om förra hösten och i samband med det grävarbetet kopplades även några av mina stuprör till markrör och vidare till en dagvattenkassett. Även dräneringen går till denna dagvattenkassett, via en pumpbrunn. Tyvärr visade det sig förra våren att dagvattenkassetten är underdimensionerad, så när dräneringspumpen går igång trycker den upp vatten genom stuprörens markrör. Det här händer framför allt efter kraftigt regn och vid snösmältningen på våren, men även nu t ex. Jag har avlastat kassetten genom att montera en utkastare (med ett rör som leder bort vattnet) på det stupröret som annars tillför mest vatten, men det hjälpte tydligen inte.

Slutsatsen är att jag behöver ge vattnet en annan väg bort från kassetten - en som är snabbare än ner genom jorden och enklare än upp genom markrören. Hur gör jag det? Vad finns för alternativ? Att det måste grävas förstår jag, så det kommer få vänta till sommaren, men jag behöver en plan. Antar att jag kan förlänga nuvarande kassett med fler, men jag är rädd att jag kan hamna i samma situation igen ändå. Något dike eller kommunalt dagvattensystem att ansluta till finns inte, däremot ganska mycket tomtyta. Skulle man t ex kunna gräva en damm och låta ett markrör gå från kassetten till den? Då kan den få svämma över bäst den vill vid behov. Bara röret mynnar ut lägre än markrören som stuprören är anslutna till borde vattnet ta den vägen tänker jag. Dock kanske det är risk att vattnet fryser i det vid tjäle...

Andra idéer på lösningar? De får gärna vara lite udda, bara de funkar och är genomförbara. Ett plus om man kan göra det själv med hjälp av en minigrävare.
 
Mer yta på stenkistan eller breddningsavlopp till tex en damm är dom enda alternativen, vad som är rätt går inte att svara på utan att veta markens genomsläpplighet och hur stor takyta samt hur mycket vatten det rinner genom dräneringen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
En regnträdgård? Se bara till att även den har ett utlopp som leder bort vattnet från huset. Kolla först att du har tillräckligt dränerande mark för det tar ett tag qtt få dåligt dränerande mark att bli bättre.
 
Claes Sörmland
Eftersom detta markarbete skedde nyligen så kan det vara värt att fundera på om du köpte arbetet från ett företag. I så fall gäller konsumenttjänstlagen och den stipulerar att arbetet ska utföras fackmässigt. En underdimensionerad dagvattenkassett är inte fackmässigt. Då finns möjlighet att reklamera arbetet eftersom det är fel i det. Företaget ska då åtgärda.

Har du grävt själv så finns ju inte dessa möjligheter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom detta markarbete skedde nyligen så kan det vara värt att fundera på om du köpte arbetet från ett företag. I så fall gäller konsumenttjänstlagen och den stipulerar att arbetet ska utföras fackmässigt. En underdimensionerad dagvattenkassett är inte fackmässigt. Då finns möjlighet att reklamera arbetet eftersom det är fel i det. Företaget ska då åtgärda.

Har du grävt själv så finns ju inte dessa möjligheter.
Jag har påpekat problemet till företaget som lovade att komma ut och titta på det, har dock inte hört något mer sen dess. Då lät det i alla fall som att alternativet var att komplettera med en dagvattentank också, vilket kostar massor i inköp och inte direkt intresserar mig. Men du har rätt, jag borde kontakta dem igen. Kanske kan få dem att gräva en damm åt mig t ex.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En regnträdgård? Se bara till att även den har ett utlopp som leder bort vattnet från huset. Kolla först att du har tillräckligt dränerande mark för det tar ett tag qtt få dåligt dränerande mark att bli bättre.
Jag har typ en regnträdgård kopplad till andra stuprör, så jag gillar idén i grunden. Problemet är väl att den tiden på året jag behöver den mest, d v s vid snösmältningen, har inte växterna vaknat än och hjälper inte till att förbruka vattnet samtidigt som marken är mättad.
 
P Prodigys skrev:
Mer yta på stenkistan eller breddningsavlopp till tex en damm är dom enda alternativen, vad som är rätt går inte att svara på utan att veta markens genomsläpplighet och hur stor takyta samt hur mycket vatten det rinner genom dräneringen.
Nu vet jag tyvärr inte riktigt hur stor (liten) dagvattenkassett de grävt ner, men man kan tycka att den inte skulle behöva vara så stor: Takytan som leder dit är bara 25 kvm och när utkastaren är utfälld, vilket den varit sen i somras, minskar den till hälften. Dräneringen går längs med 13 löpmeter källarvägg (hela huset är inte dränerat) och jordarten är sandig morän.

Kan en damm vara ett sämre alternativ än att bygga ut med fler kassetter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.