Tillbyggnad. Bygger badrum på övre plan, träbjälklag.
Golvvärmefördelare sitter vägg-i-vägg med badrummet, inspektionslucka från ett annat rum.

Använder 22mm spårad golvspån. I spåren ska det ligga plåtar och sedan 17mm golvvärmeslang.
Tänker dessutom lägga till elgolvvärme som flytspacklas in ovanpå golvspånet.

I de övriga rummen har jag dragit golvvärmeslangen i 40mm skyddsrör i mellanbjälklaget, sedan fräst ut hål i de frästa golvvärmeskivorna, se denna bild:

xD3PFxN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så till frågan; hur ska jag göra detta i badrummet? Jag tänker att det lär rinna ner ganska mycket flytspackel i de där hålen om jag gör på samma sätt...
Så tips tas tacksamt emot!
 
Om jag minns rätt är det inte en "godkänd" lösning att använda flytspackel direkt på golvvärme i spårade golvspån. Det ska skruvas en golvgips på golvspånet innan flytspackel.
 
sune73 skrev:
Om jag minns rätt är det inte en "godkänd" lösning att använda flytspackel direkt på golvvärme i spårade golvspån. Det ska skruvas en golvgips på golvspånet innan flytspackel.
I mitt fall är jag inte så orolig för den sakens skull, stora delar av badrummet är utfört med Kerto-balk, 45x260, c/c 150 mm. Det är ganska styvt.
 
S
Bråkis skrev:
I mitt fall är jag inte så orolig för den sakens skull, stora delar av badrummet är utfört med Kerto-balk, 45x260, c/c 150 mm. Det är ganska styvt.
jo men spånskiva är inte värst dött. risk att den reser sig något när häller spacklet på.
 
SBH skrev:
jo men spånskiva är inte värst dött. risk att den reser sig något när häller spacklet på.
Absolut finns det väl en liten risk för det, men hur skulle spårad skiva vara sämre än vanlig (ospårad) golvspån?
Dessutom primar man ju, både spån och plåtar, för vidhäftning och för att det inte ska resa sig?
 
Ska du verkligen ha aluplåtar vid flytspackling?
 
peternicklas
Man lägger en speciell primer på det underlaget du nu har, sedan golvgips som skruvas ner i golvspånen. Flytspacklar ovanpå gipset.
 
peternicklas skrev:
Man lägger en speciell primer på det underlaget du nu har, sedan golvgips som skruvas ner i golvspånen. Flytspacklar ovanpå gipset.
För att få samma nivå som utanför badrummet golvspånen är på exakt samma höjd, vore det väl skönt att slippa lägga 13mm golvgips i badrummet, tänkte jag..

Annars blir det ju en tröskel upp till badrummet, om det skall läggas 13mm gips + 12-25mm flytspackel + ca 10mm klinker (summa maximalt 48mm över golvspånet) där... utanför badrummet har jag 12mm plywood + 16mm parkett (summa 28mm). En nivåskillnad på 20mm när man kliver in i badrummet är väl inte eftersträvansvärd? Det är därför jag helst skulle skippat gipset. Hur löser alla andra det här?
 
Bråkis skrev:
För att få samma nivå som utanför badrummet golvspånen är på exakt samma höjd, vore det väl skönt att slippa lägga 13mm golvgips i badrummet, tänkte jag..

Annars blir det ju en tröskel upp till badrummet, om det skall läggas 13mm gips + 12-25mm flytspackel + ca 10mm klinker (summa maximalt 48mm över golvspånet) där... utanför badrummet har jag 12mm plywood + 16mm parkett (summa 28mm). En nivåskillnad på 20mm när man kliver in i badrummet är väl inte eftersträvansvärd? Det är därför jag helst skulle skippat gipset. Hur löser alla andra det här?
Och en sak till, BKR verkar inte förespråka kartongklädd gips som underlag i våtzon 1, vilket jag antar inkluderar golv i duschen..
"Kartongklädda gipsskivor ska inte användas i våtzon 1, varken som underlag för tätskikt eller som bakomvarande skiva. "
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/BBV för webb.pdf
 
Man får inte flytspackla på plåtarna! Flytspacklet äter upp plåten med tiden. Höjdskillnaden kan man nästan aldrig komma ifrån och 2 cm är helt ok tycker jag. Golvgips skulle jag säga uppepå. Vad ska man annars lägga om man inte få använda golvgips? Jag tror det är gamla regler och golvgips är godkänt numera.
 
Kollade upp detta. BKR säger att man inte får ha kartongklädd gips i våtzon 1. GVK däremot säger att det är godkänt med kartongklädd gips i våtzon 1. Båda ger ut separata branschregler.
 
Skippa aluminiumplåtar och gipslösningar.
Flytspackla direkt mot golvspånet (med primer mellan), se till att uppfylla alla krav som tillverkarna av flytspackel och golvvärme ställer, jag tänker då främst på ev. armering och hur mycket spackel det som minst ska ligga över slangen.

Nivåskillnad får du nog leva med, och självklart måste alla glipor och hål tätas innan flytspacklet hälls på.

Edit.
Vad ska du ha för ytskikt i badrimmet, matta eller klinker, det skiljer nämligen en del i BKR och GVK:s instruktioner?
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Edit.
Vad ska du ha för ytskikt i badrimmet, matta eller klinker, det skiljer nämligen en del i BKR och GVK:s instruktioner?
Klinker, tätskikt av folietyp..
 
Verkar vara en evig diskussion, huruvida flytspacklet "äter upp" plåtarna eller ej.
Om man primar plåtarna ordentligt så borde det ju inte hända.

Utan plåtar blir det väldigt liten anliggningsyta mellan flytspackel och golvvärmeslang (eftersom golvvärmeskivorna är med urfrästa spår. Och det är i sig inget problem, men det betyder att man får en ganska "trög" uppvärmning av golvet.


Hur är det med GVK, jag tycker det står även där att man inte ska använda pappersgips i golv?

2.6. SKIVMATERIAL GOLV
Vid val av skivmaterial ska en för ändamålet lämplig skiva väljas. Fuktkänsliga organiska skivmaterial ska inte användas som underlag för vätskebaserade tätskikt. För spånskivor i träbjälklag rekommenderas kvalitet V 313-P5, till exempel vid förstärkning av träbjälklag eller som underlag för plastmatta.


Men ska det betyda att pappersgips är OK om det är ett foliebaserat tätskikt?
Eller är det alltid OK, så länge man flytspacklar ovanpå gipset?
 
Redigerat:
Ok, enligt BKR är det inte tillåtet med gips under så det kan i alla fall uteslutas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.