Jag har nyss installerat en Pax 260 som går på ett lågvarv och sedan ökar vid ökad fuktighet, för att sedan återgå till lågvarv. Men! Den låter! Brummar som ett gammalt lysrör när den går på lågvarv. Ska det vara så? Eller har jag installerat den fel?
 
C
Mm, man får justera spänningen på skruvarna så att den sitter helt plant, annars brummar dom.
 
Min känsla är att när jag monterade mina fläktar så var dom knäpptysta, endast blås/luftljud kunde höras iprincip. Nu, några år senare brummar dom som vilken skitfläkt som helst. Besviken? Japp.
 
MathiasS skrev:
Min känsla är att när jag monterade mina fläktar så var dom knäpptysta, endast blås/luftljud kunde höras iprincip. Nu, några år senare brummar dom som vilken skitfläkt som helst. Besviken? Japp.
Ring Pax, det är väl garanti på dom och vad jag hört är dom inte helt omöjliga att ha att göra med.
 
fläktarna är flera år gamla, men en signal till pax har jag tänkt mig. Måste bara bli lite irriterad på det hela först.
 
Ja, det här var ju inte vad jag väntat mig. Jag får ta loss den och köra den lös för att kolla om den är tyst då. Är den det, då är det fastsättningen som det är problem med, annars blir jag riktigt besviken.
 
Hade samma problem på min fläkt, ringde PAX och de hade haft en serie med fel på motorerna så den brummade högre än vad fläktljudet var.
De skickade en ny och jag fick skicka tillbaka den gamla, enkelt och smidigt.
 
Pax 260 har varvtalsreglering på lågvarv så vad som är "lågvarv" beror på hur den är inställd. Om det brummar kan också bero på konstruktionen där den är monterad. Om den sitter monterad på en skiva kan det uppstå resonansljud som delvis beror på varvtalsfrekvensen.
 
Jag har samma problem och får ge den en smäll ibland :).
 
Kan ju säga för övrigt att den nya fläkten jag fick var betydligt tystare men man får ju lyssna om ljudet kommer från fläkten eller resonansljud från materialet den sitter i.
 
Nu har jag monterat loss den och kört den lös. Den brummar då också.
 
Så ring PAX och berätta här sen hur det gick.
 
PAX skickade nya delar att montera och fläkten låter mindre än tidigare.
 
Jag har å andra sidan, nu när luftfuktigheten är på dalande, just upptäkt nackdelen med att montera dem i ett paneltak. Skevade rejält, fläktvingarna rör i kanten... :/
 
Brum vid lågvarv kan ha två olika orsaker. Dels kan det vara mekaniska problem av den typ som beskrivs ovan, men dels kan det vara ett elektriskt problem som beror på att Pax och de flesta andra fläkttillverkare använder sig av tyristorstyrd varvtalsreglering. Vid tyristorstyrning skär man bort en del av sinussvängningen som finns i den oreglerade växelspänningen och får då pulser med branta flanker, vilket ger upphov till en 50 Hz brumton i fläkten (gäller även och i synnerhet för varvtalsreglerade köksfläktar).

Detta har ofta som effekt att t.ex. en köksfläkt som man minskar varvtalet på för att den skall gå litet tystare i själva verket låter lika mycket som när den går på fullfart, men på ett annat sätt. Luftbruset som överväger vid höga varvtal ersättes av ett irriterande brum med 50 Hz (eller övertonen 100 Hz) frekvens.

Detta kan man lösa genom att istället använda en transformatorreglering, som istället för att kapa pulslängderna i sinusvågen, minskar sinusvågens amplitud (höjd) och därvid genererar en snygg växelspänning med lägre volttal. Då går fläkten lika tyst vid låga varvtal som vid höga.

Tyvärr är en transformatorreglering både större, tyngre och dyrare än en tyristorreglering, men om man störs av brummet på lågfart och har möjlighet att använda en transformatorreglering, så tycker jag att det är värt det. För större fläktar tycker jag absolut att man skall välja detta alternativ, men för en liten Pax-fläkt är det kanske "overkill". Transformatorregleringen är tyvärr så stor att den inte går in i en apparatdosa och måste därför monteras utanpåliggande.

Se tex
http://www.luftbutiken.se/5stegs-transformator-230v-p-655.html
eller
http://www.soliduct.com/flaktar/varvtalsstyrning.htm?osCsid=327bfe0d4bf1690fde854f0a990309f3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.