Vet någon hur långt en murare kan hinna putsa på en dag? Jag har haft två murare som tar en 10-12 m2 åt gången tillsammans. De sätter ribborna och därefter väntar de på att detta satt sig något. De har lagom till lunch fått upp bruket efter lunch skurar de. men hinner inget mer den dagen. Jag har lite nervöst föreslagit att man ju kan slå upp första skiktet (grunda) på en annan vägg när man väntar på att det skall gå att skura. Dock är det svårt att ha synpunkter på hur en yrkesman sköter sitt jobb. De får bruket blandat av en tredje kille som även hjälper till att sätta nät.

Är det någon på forumet med erfarenhet som kan säga vad man kan begära av en erfaren murare? Dvs hur många m2 får man av 8h debiterad tid. material och verktyg finns redan på plats.
 
  • Gilla
danielte
  • Laddar…
Muraren som håller på att putsa vårt Lecahus hinner med 21-22 kvm per dag. Slätputsar, kvastar samt gör ramar runt fönster och dörrar. Han täcker själv fönster och dörrar samt blandar bruket. Huset var slammat och nätat sedan tidigare.
Mycket noggrann.

Lotta
 
Om din murare tar samma timdebitering som min betalar jag alltså 4 ggr för mycket. Jag kommer att ta ett snack på måndag med mina gubbar och soka efter en ny murare.

Tack för info.
 
Har två gubbar i källaren just nu. ca 60 kvm vägg, slamningen tog dem ca 20 timmar, putsa väggarna tar dem väl upp mot 50 timmar. Grymt noggranna, men lite väl långsamma. När jag är hemma och tittar in en gång i timmen händer det lite. När jag är på jobbet händer det inte lika mkt kan jag säga... Blir runt 6000 för hela klabbet, trodde det skulle bli lite billigare, men, men.
 
70 timmar för 6000 kr ?
Det blir 85 kr timme för två gubbar ? 42,5 kr / timme och gubbe ????
 
somelvis skrev:
70 timmar för 6000 kr ?
Det blir 85 kr timme för två gubbar ? 42,5 kr / timme och gubbe ????
Ca 70 timmar - totalt dvs. 35 tim/person. Blir nog 75-80 tim. till slut, 80kr/tim/gubbe = 6000-6400kr totalt.
 
...med den timpenningen är det inte konstigt att de maskar...
 
luderspunk skrev:
Ca 70 timmar - totalt dvs. 35 tim/person. Blir nog 75-80 tim. till slut, 80kr/tim/gubbe = 6000-6400kr totalt.
Du vet väl att svartarbete inte är tillåtet enligt svensklag ;)

Jag tycker du skall vara lycklig istället att du hittat någon murare som jobbar för 80 kr/timmen. Tänk de flesta ligger ju runt 350 kr i timmen, så även om de är lite snabbare så måste de vara 4 gånger så snabba för att du skall få samma slutkostnad.

- M
 
S
Det hänger jag med,vad tror du att du får för 80 kr ,Jag betalar dig 80 kr per timme men du ska bara stå inte jobba ,murare är tungsta yrket som finss ,fy på dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.