Jag skall sätta in ett IKEA-kök där man lagt ett ekgolv fram till de gamla underskåpen. Jag undrar om någon kan tala om för mig hur långt fram socklarna sitter från bakkant på IKEAs 60 djupa underskåp? Jag önskar att socklarna skall sticka ut framför golvkanten så jag slipper kvartslisterna.
 
Mitt IKEA-kök har ett par år på nacken, men mitt mått är 53cm. Socklarna monteras på de främre stödbenen och skulle måttet inte passa kan du ju borra nya hål och flytta fram benen, alternativt tillverka ett eget fäste på lämpligt avstånd.
 
Tackar. Förstod väl att snabbaste sättet att få svar skulle vara här. Ok, om benen bara sitter i hål är det ju inget problem att flytta fram dem de 15 mm jag då behöver för att täcka golvskarven.

/Örjan
 
Usch.. låter sladdrigt att använda benen. Jag gjorde egna fästen.

Har ni förresten noterat att IKEA inte alltid är så billigt?

Deras golvsocklar är 16 mm spånskiva med ett stort vitt klistermärke på. 120 spänn. Vi har mycket skåp så det hade kostat närmare 1000 spänn bara för socklarna..

Det blev betydligt billigare och snyggare att såga+måla spånskivan själv och sen sätta en vackert profilerad golvlist längst ner.
 
ojje skrev:
Jag skall sätta in ett IKEA-kök där man lagt ett ekgolv fram till de gamla underskåpen. Jag undrar om någon kan tala om för mig hur långt fram socklarna sitter från bakkant på IKEAs 60 djupa underskåp? Jag önskar att socklarna skall sticka ut framför golvkanten så jag slipper kvartslisterna.
Klart att du inte skall ha några kvartslister. Varför måste du låta benens placering avgöra var du vill placera socklarna? Att skåpen skall stå djupare ner än det övriga golvet låter otäckt om du skulle få någon vattenläcka. Jag skulle tveklöst lägga till golvet först för att komma upp till samma nivå. Gärna lacka delen under skåpen för att täta golvspringorna.

Ett gott råd: Se till att skåpen står på samma nivå som golvet i övrigt . Om inte annat för att det blir hopplöst med justeringar om du behöver dra ut ett skåp t.ex. Dra ut diskmaskinen. Hur gör man då? Den sitter ju nerklämd under bänkskivan.

Tänk efter före nu!!

Lycka till!
 
Ingen fara, det är inte första köket jag bygger. Golv finns under spis och kyl/frys så det får räcka. Redan nu står ju skåpen längre ner än golvet eftersom det är byggt mot bef skåp. Jag kör inte med IKEAs ben i bakkant utan hänger upp skåpen på en väggfast list där. Blir lättare att få det exakt i våg och stadigare.

/Örjan
 
Det finns ett extra hål förborrat så man har alltså två val beronde på vilket djup man vill ha sockeln
 
Roger Spontare skrev:
Usch.. låter sladdrigt att använda benen. Jag gjorde egna fästen.
Benen är väldigt sladdriga innan man fått allt på plats, men när de väl belastas sitter de ju stadigt.
 
ojje skrev:
Ingen fara, det är inte första köket jag bygger. Golv finns under spis och kyl/frys så det får räcka. Redan nu står ju skåpen längre ner än golvet eftersom det är byggt mot bef skåp. Jag kör inte med IKEAs ben i bakkant utan hänger upp skåpen på en väggfast list där. Blir lättare att få det exakt i våg och stadigare.

/Örjan
Så vad gör du med en (potentiell) läcka under diskbänken ?
... Diskmaskinen ?


MvH
BoBBo
 
Mitt hus står på lera och börjar närma sig 100 år vilket inneburit en del sättningar. Detta blev problem när jag skulle slänga in ett nytt kök (IKEA), för man kunde se en glipa mellan sockel och bänkskåp där avståndet blev för högt (vi snackar en hel del lutning i köket...) Hur som helst tillverkade jag egna socklar, köpte EN sockellist från IKEA som jag sågade upp i små bitar, monterade på insidan av den nya sockeln och därefter på de främre benen med medföljande fästanordning. Alternativet hade varit att fräsa ett spår på baksidan av den egentillverkade sockeln där de svarta plastfästena hade passat - men jag hade inte tillgång till fräs just då...
Det viktiga i sammanhanget är ju just frässpåret så att fästena med hullingar får bra tag.

//Johannes
 
Nu sitter grejerna på plats om ett extra hål i framkant flyttade fram sockeln precis lagomt. Ett skåp fick jag kapa ner så det blev 20 cm, lite synd att Ikea inte har 20 cm underskåp.
Sätter in en bänkdiskmaskin i ett 50 cm brett underskåp (det är en liten lägenhet). Då kommer den upp en bit och ett vanligt läckskydd under varnar om jag får en vattenläcka.

/Örjan
 
ojje skrev:
Nu sitter grejerna på plats om ett extra hål i framkant flyttade fram sockeln precis lagomt. Ett skåp fick jag kapa ner så det blev 20 cm, lite synd att Ikea inte har 20 cm underskåp.
Sätter in en bänkdiskmaskin i ett 50 cm brett underskåp (det är en liten lägenhet). Då kommer den upp en bit och ett vanligt läckskydd under varnar om jag får en vattenläcka.

/Örjan
(bara för att checka att jag förstått ok..)
En vanlig diskmaskinsinsats under diskmaskinen...

vad gör du med utrymmet under diskbänken då ?
45% av läckorna sker där...


MvH
/BoBBo
 
bobbo_krull skrev:
(bara för att checka att jag förstått ok..)
En vanlig diskmaskinsinsats under diskmaskinen...

vad gör du med utrymmet under diskbänken då ?
45% av läckorna sker där...


MvH
/BoBBo

Vad kan hända under diskbänken??Det enda som finns där är på sin höjd en matarslang till och från diskmaskinen och ett utlopp för spillvatten.matarslangen har inga skarvar eller kopplingar förrän den tittar upp i skåpet.(har man en läcka är den till höga % i vaskaskåpet och där finns det möjlighet att täta så att vattnet bara kan komma ut framtill så man kan upptäcka det i tid.)
Jag anser att han gör helt rätt i att inte låsa golvet genom att lägga det under stommarna.Det är så man skall göra.Allt annat är fel anser jag.Detta ämne har nötts och blötts i många tidigare trådar och är helt beroende på vilket golv man lägger.Ett laminatgolv tål inte att låsas medan ett massivt furugolv har större toleranser på låsnings trycket ovanifrån.
 
bobbo_krull skrev:
(bara för att checka att jag förstått ok..)
En vanlig diskmaskinsinsats under diskmaskinen...

vad gör du med utrymmet under diskbänken då ?
45% av läckorna sker där...


MvH
/BoBBo
Du börjar gräva lite för mycket där, mer kan han inte göra o rent teknisk har han en bra lösning. allt kan hända röret kan ju börja läcka till blandaren och då e de ju inte så mycket o göra om det händer inne i diskbänkskåpet.
 
Dzollero skrev:
Du börjar gräva lite för mycket där, mer kan han inte göra o rent teknisk har han en bra lösning. allt kan hända röret kan ju börja läcka till blandaren och då e de ju inte så mycket o göra om det händer inne i diskbänkskåpet.
Dzollero,
Kolla vad de senaste BBR (trädde i kraft 07-07-01) säger... De är iofs inte tvingande när det inte gäller nybyggnationer men det är starkt rekommenderat. Vissa försäkringsbolag har krav på att man följer gällande BBR vid renovering / reparering...

Det finns f ö lösningar beroende på var man är i sin renovering. Kolla på www.vattensakra.nu för minst två olika lösningar beroende på var i renoveringen man befinner sig...och är man ännu tidigare i processen finns ett par till, om än inte lika billigt.


MvH
BoBBo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.